Kan ik geleende spullen die niet worden teruggegeven opgeven als diefstal?

Mijn ex-partner heb ik ten tijde van de relatie mijn piano geleend. Nu is de relatie over en wil ik mijn piano terug. Hij werkt echter niet mee, doet moeilijk en is niet thuis wanneer ik de piano met verhuizer kom ophalen.
Kan ik aangifte van diefstal doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K
erotisi
4 jaar geleden
Of je eigenaar van de piano bent is misschien nog afhankelijk van de vraag of je in gemeenschap van goederen was gehuwd waarin dus tevens de piano viel. Normaal gesproken heeft ieder recht op de helft van de waarde van die gemeenschap en bij de verdeling moet de piano worden toegedeeld.......
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@KV08, in het geval zoals jij het summier beschrijft is er van diefstal absoluut geen sprake. Door aangifte te doen van diefstal of eventueel verduistering, maak je jezelf onsterfelijk belachelijk. Bespaar jezelf die afgang. Aangifte? Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@KV08, houd er rekening mee dat het in een dergelijke civiele zaak waar emotionele waarden een rol spelen, een langdurige kostbare touwtrekkerij kan worden die je kunt verliezen waarbij er geen weg terug meer is. Probeer er dus samen uit te komen. Zet je emoties opzij.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hi, We woonden niet samen. Hij woont anti-kraak waar een centrale brievenbus is, dus aangetekende brieven komen niet bij hem terecht dan.
Ik kan aantonen dat het mijn piano is omdat ik het aankoopbewijs heb wat op mijn naam staat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Omdat hij muzikant is zonder geld heb ik hem uit liefde dus mijn piano uitgeleend in de tijd dat het nog goed ging. Ik speelde er nauwelijks op.
Met zijn broer heeft hij hem toen van mij naar zijn ruimte getransporteerd. Nu de relatie echter over is wil ik mijn piano terug, uiteraard.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De relatie met de ex-partner is beëindigd. Bij het gebruiken van de termen relatie is over en ex-partner mag ik er van uitgaan dat je samen onder één dak woonden, dat het nu niet meer het geval is en je de piano terug wil hebben die je hem geleend hebt. Hoewel het begrip uitlenen niet gebruikelijk is als je met een geliefde samenwoont.
De piano staat bij je ex-partner.
Heb jij de woning verlaten en de piano laten staan of heeft jouw ex-partner de woning verlaten en de piano gelijk meegenomen.
Woonden jullie apart en hebben jullie samen de piano naar de woning van je ex-partner getransporteerd of kwam je thuis en de piano was verdwenen?
In de eerste twee gevallen kan de piano die eerst van jou was nu van jullie beiden zijn.
Voor alle situaties blijft: kun je bewijzen dat de piano van jou was?
Kun je bewijzen dat de piano op dit moment echt van jou is stel dan een brief op. Valt niet mee als je uit elkaar bent gegaan. Meestal is men niet meer in staat vredig met elkaar te praten, maar het is de enige oplossing.
Je moet eerst zelf zakelijke schriftelijk contact opnemen. Een emotieloze brief dus.
In deze brief zet je:
dat je de piano terug wil die hij onterecht in bezit houdt
de uiterste datum wanneer je de piano terug wil – deze datum is afhankelijk van de omstandigheden, je partner kan op vakantie zijn.
de datum van verzending van jouw brief.
Post de brief aangetekend met verzend- en ontvangstbewijs.
Krijg je de piano niet terug dan kun je naar de rechtbank een vordering tot revindicatie indienen. Dat is de term voor het terugvragen van spullen die jouw eigendom zijn maar die een ander niet teruggeeft. Er moeten deugdelijke bewijzen worden overgelegd dat de piano van jou is. Bewijzen dat de piano niet van je ex-partner is, is niet voldoende.
Naar de rechter gaan heb je te maken met de griffierechten. Ligt aan de uitslag of je die terugkrijgt.
Als jouw spullen meer waard zijn dan € 25.000 dan moet je je door een advocaat laten vertegenwoordigen. Zijn ze minder waard dan mag je het zelf doen of je laten bijstaan door een jurist.
Zonder dit traject mag je niet zomaar met een transporteur de piano uit zijn woning halen en aangifte van diefstal is helemaal geen optie.

Antwoorden (2)

Dit is een gevalletje houder en eigenaar. Je ex is nu houder van de piano. Jij bent eigenaar. Ik heb een bron toegevoegd om het te verduidelijken.

In principe kan je hem dus aanklagen als hij echt niet mee wil werken.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@KV08, aanklagen voor diefstal kan wel maar is zinloos. Je word je door de rechter niet-ontvankelijk verklaard omdat je niet hebt voldaan aan de formele eisen voor het aanhangig maken van de zaak. Dat zijn dus hoge kosten op het sterfhuis
benteeeltink
4 jaar geleden
Je kan zeer zeker wel een zaak aanspannen. Civiel recht/goederenrecht. Ik zou eerst proberen om een terugvordering van de piano te regelen bij een advocaat, zij kunnen dat opstellen. Ook kan je naar het juridisch loket gaan voor advies, of zelfs met de politie aan je zijde bij hem aankloppen (echter heb je dan wel kans dat hij jou aanklaagt voor diefstal). Als je de piano toevallig nieuw gekocht heb, ga op zoek naar een aankoopbewijs! Of een gesprek via marktplaats bv als je hem daarvandaan hebt. Zo maak je je zaak sterk. Probeer te bewijzen dat je de piano te leen gegeven hebt en niet om weg te doen.
Niet voor diefstal. Op zijn best voor verduistering.

"Verduistering is het zich opzettelijk wederrechtelijk toe-eigenen van een goed dat aan een ander toebehoort welk goed men anders dan als gevolg van een misdrijf onder zich heeft."

Als een caissière de kas niet afdraagt aan haar werkgever maar 'm tegen de regels onder haar houdt, is dat verduistering, geen diefstal. Het was immers haar taak om de kas te beheren. Het geld wordt er niet meer of minder van maar het geld is op een plaats waar het niet hoort. Doet diezelfde caissière een greep in de kas om het geld zelf op te maken, dan is sprake van diefstal.

Terug naar de piano. Die is niet uit je woning "ontvreemd", je hebt 'm zelf uitgeleend. Geen diefstal dus.
Computoon