Mag een rechter zijn 'buikgevoel' volgen?

Wat het ook moge zijn, dat 'buikgevoel'. Ik geloof dat ik eens iets heb gelezen, dat een rechter wel eens zijn 'buikgevoel' volgt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Pieterke
4 jaar geleden
Het zal best weleens gebeuren dat een rechter zijn "buikgevoel" volgt. Dat kan niemand hem verbieden. Maar hij mag nooit de feiten uit het oog verliezen en hij moet zich aan de wettelijke voorschriften houden maar binnen die wettelijke voorschriften is er wel "bewegingsruimte" en kan hij naar eigen inzicht beslissen hoe of wat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ @Pieterke, dat is juist, Op buikgevoel schuldig uitspreken natuurlijk nooit. Mocht dat gebeuren, want het is niet te bewijzen, dan is er altijd (uitzonderingen voorbehouden) nog een mogelijkheid om in Hoger Beroep te gaan.

Antwoorden (1)

Ja het kan dat de rechter aan zijn klompen aanvoelt dat er iets niet klopt. Dan gaat de rechter doorvragen. Vindt de rechter het bewijs van de schuld niet wettig en overtuigend dan spreekt hij geen schuldig uit. Dat kan soms een gevoelskwestie zijn. Ligt eraan hoe ervaren de rechter is. Dat gebeurt dan in feite alleen op gevoel, zeker als er absoluut geen overtuigende bewijzen zijn van de onschuld van de verdachte.
Maar schuldig verklaren op basis van gevoel, neen dat komt in de Nederlandse rechtspraak hopelijk niet voor. Dat zou een groot risico zijn voor het veroorzaken van een gerechtelijke dwaling.