(hoe lang) mogen vingerafdrukken worden bewaard door politie?

een kennis moest mee naar het bureau en moest vingerafdrukken afstaan van alle 10 vingers; wat wordt hiermee gedaan?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K

Antwoorden (1)

Als iemand niet langer als verdachte kan worden aangemerkt, moeten de vingerafdrukken worden vernietigd.
Dit is geregeld in het Besluit identiteitsvaststelling verdachten en veroordeelden. In artikel 5 van dit besluit is neergelegd dat zodra zich een omstandigheid voordoet die meebrengt dat iemand niet langer als verdachte kan worden aangemerkt, de volgende gegevens worden vernietigd:
gemaakte foto’s;
de verwijzing naar afgenomen vingerafdrukken in de databank;
de verwijzing naar een eventueel bepaald DNA-profiel in de databank;
een eventueel gemaakte kopie van een identiteitsbewijs;

In het derde lid van artikel 5 is bepaald dat van zo’n omstandigheid in ieder geval sprake is in de volgende gevallen:
een beslissing tot niet-vervolging (sepot);
een kennisgeving van niet verdere vervolging;
een onvoorwaardelijke buitenvervolgingstelling;
een rechterlijke verklaring dat de zaak geëindigd is;
een onherroepelijke (definitieve) vrijspraak;
een onherroepelijk (definitief) ontslag van rechtsvervolging waarbij niet een bijzondere maatregel is opgelegd zoals (voorwaardelijke) TBS, opname in een psychiatrisch ziekenhuis, de ISD maatregel of de PIJ maatregel.

In bovengenoemde gevallen is justitie dus verplicht om de eerder genoemde gegevens te vernietigen. Op deze hoofdregel zijn weer twee uitzonderingen:
- degene die het betreft is in een andere strafzaak als verdachte aangemerkt of veroordeeld. Bijvoorbeeld: als u wordt vrijgesproken voor zaak A, maar u bent inmiddels verdachte in zaak B, dan zullen uw vingerafdrukken en uw foto’s die in zaak A zijn (af)genomen niet worden vernietigd;
- het gaat om een feit waarvoor later door de Hoge Raad een herziening ten nadele kan worden uitgesproken (artikel 5 lid 5 Besluit identiteitsvaststelling verdachten en veroordeelden jo. artikel 482a lid 1 sub a Wetboek van Strafvordering). Dit betreffen – kort gezegd – opzettelijke delicten waarbij iemand om leven is gekomen. In dit geval worden de gegevens dus niet vernietigd. Wel zijn er beperkingen gesteld aan het gebruik ervan.
SimonV