Hoeveel reclame mag er per uur op een TV-zender getoond worden?

En mag je dat over de hele dag verdelen?

Waar kan je deze regels terugvinden, en is er onlangs wat aan veranderd?

LeonardN
4 jaar geleden
in: Wetgeving
9.7K

Antwoorden (1)

Vóór 2017 mocht maximaal twintig procent van een uitzenduur aan reclame-uitzendingen worden besteed. Dit kwam overeen met 12 minuten per uur.
Na 2017 heeft de Europese Commissie de reclameregels versoepeld. Het maximale percentage reclame is niet gewijzigd. Wel de manier van het verdelen van de reclameminuten.
Eigenaren van tv-zenders mogen namelijk het aantal reclameminuten naar eigen inzicht verdelen tussen 07.00 en 23.00 uur. Als overdags – als het aantal kijkers minder en dus de reclamezendtijd goedkoper is – bijvoorbeeld slechts vier minuten reclame per uur wordt uitgezonden dan mag in de nieuwe situatie de niet uitgezonden reclameminuten – in ons voorbeeld acht minuten – naar eigen inzicht worden gebruikt in de overige uren tussen 07.00 en 23.00 uur. Hierdoor kan het voorkomen dat goed bekeken films, series en programma’s meerdere malen per uur voor een langere tijd voor reclame worden onderbroken.
De tv-zenders moeten echter opletten dat het uitzenden van teveel reclame tijdens de belangrijkste programma’s niet ten koste van het aantal kijkers gaat. Dit punt lijkt voor veel Nederlandse kijkers in zicht te komen of zelfs al bereikt te zijn. De klaagzang over uitgezonden reclame wordt met de dag luider.
.
Hier staan de regels:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX%3A32010L0013
Toegevoegd op 29 december 2019 08:12: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Ritsuka
4 jaar geleden
Ik kijk bijna niks meer live, neem alles op zodat ik reclame door kan spoelen. Kijk alleen journaal en series of films op de publieke omroepen (ook BBC) live.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nadeel is Ritsuka dat je op de RTL zenders de reclames niet kan doorspoelen met terug kijken. Dus daar kijk ik bijna nooit meer naar. Ook vind ik geen programma’s meer op die zenders die de moeite waard zijn de irritaties van veel reclame op de koop toe te nemen.
Ritsuka
4 jaar geleden
@Manonnetje33 dat zeg ik niet in mijn reactie. Ik gebruik de functie OPNEMEN, dat is wat anders dan de functie terugkijken.