Klopt het dat Amalia de troon niet mag weigeren, waar staat dat precies en officieel beschreven?

Vanmorgen was er een bericht op de website van de NOS ter ere van je jarige kroonprinses.
Daar stond een regeltje in dat ze de troon niet kan weigeren. Ik was altijd in de overtuiging dat dit wel kon, dus klopt dat wel?
Er is ook iets van een regel dat ze er bij een niet erkend huwelijk wel van af kan, dus dat kan ze mogelijk gebruiken als uitweg als ze niet zou willen.

Maar als dit echt klopt zou ik graag weten waar het staat en in welke bewoordingen.
Want, als ik het goed begrijp zou ze dan heel weinig zelfbeschikkingsrecht hebben, ze moet het doen, maar ze mag niet kiezen wanneer, want ook als ze 18 is mag haar vader blijven zitten tot hij er genoeg van heeft (klopt dat?) en dan kan HIJ dus beslissen wanneer zij aan de bak moet.

Let wel, ik wil daar niet perse een discussie over starten dat dat mogelijk niet geheel van deze tijd is, maar ben dus benieuwd hoe het precies omschreven wordt, als het nieuws het op deze manier uitlegt.

4 jaar geleden
in: Wetgeving
6.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Heel onlangs is een ietwat vergelijkbare vraag gesteld, met een antwoord waar denk ik al jouw vragen ook beantwoord worden.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/politiek-overheid/vraag/671596/gebeurt-amalia-koningin/

Antwoorden (1)

Grondwet artikel 24
Het koningschap wordt erfelijk vervuld door de wettige opvolgers van Koning Willem I, Prins van Oranje-Nassau.
Er staat geen regel in dat het koningschap geweigerd mag worden.

Maar Amalia mag daarna wel afstand doen van het koningschap:

Grondwet artikel 27
Afstand van het koningschap leidt tot erfopvolging overeenkomstig de regels in de voorgaande artikelen gesteld. Na de afstand geboren kinderen en hun nakomelingen zijn van de erfopvolging uitgesloten.

De Koning mag zelf beslissen of hij Koning wil blijven. Als de Koning geen Koning meer wil zijn, dan mag dat. Dit heet troonsafstand. Koning Willem I deed in 1840 troonsafstand omdat hij het niet eens was met de nieuwe Grondwet.
.
Daarnaast Artikel 28
1 De Koning, een huwelijk aangaande buiten bij de wet verleende toestemming, doet daardoor afstand van het koningschap.
.
Amalia mag de troon dus niet weigeren, maar kan er daarna wel zelf afstand van doen.
SimonV