Is het toegestaan om een zakmes op zak te hebben?

Het gaat om een Zwitsers zakmes

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
7.7K
janjan
4 jaar geleden
Zwitserse zakmessen zijn behoorlijk overrated, alle tooltjes doen het slecht en snijden al helemaal niet.

Antwoorden (2)

In principe mag dit.

De politie zegt hierover:
Dat is afhankelijk van het soort mes en de plaats waar je het bij je hebt.
Een zakmesje mag in de meeste gevallen wel, maar niet als je bijvoorbeeld in de kroeg, of in een voetbalstadion bent. Messen, zoals stiletto's, valmessen en vlindermessen zijn strikt verboden. Heb je een valmes, vlindermes of stiletto op zak, dan krijg je een boete.
SimonV
4 jaar geleden
Edraket
4 jaar geleden
Eeb boete, zo doen we dat hier.
In Cuba krijg je zondermeer 5 jaar gevangenisstraf als de politie constateert dat je een mes bij je hebt.
Een ingeklapt Zwitsers zakmes bij je dragen is in beginsel niet verboden zolang je aan kunt tonen dat het bij je dragen op dat moment een legale functie heeft. Bijvoorbeeld het bij je dragen m te gebruiken als gereedschap tijdens wandeltochten in openbare (natuur)gebieden. Tijdens de wandeltochten is het normaal dat je een Zwitsers zakmes dat is uitgerust met bv. kurkentrekker, flesopener, schaartje en mesje, onderweg tijdens pauzes als nuttig gereedschap gebruikt. Het mes dient tijdens de tocht zodanig ingepakt/ingeklapt te zijn dat het niet direct op enig moment als steekwapen kan worden gebruikt.
Het bij je dragen van een dergelijk mes omdat het een nuttig en handig attribuut is voor de regelmatige uitoefening van (beroeps)werkzaamheden is niet verboden maar het is nergens voor nodig dit mes onderweg, en al helemaal niet geopend, in je directe nabijheid, bv in je broekzak, te dragen. Onderweg kun je het ingeklapt in een gereedschapskist of tijdens autoritten in de kofferbak bewaren.

Het bij je dragen van een Zwitsers zakmes kan op bepaalde plaatsen wel verboden zijn. Zeker als redelijkerwijs kan worden aangenomen dat het bij je dragen van welk mes dan ook niet functioneel is of bestemd is om een ander letsel toe te brengen of te dreigen.
Het zijn de omstandigheden hoe, waaronder én de plaatsen waar het Zwitserse mes wordt aangetroffen, die bepalen of het bij je dragen van dit zakmes wel of niet is toegestaan. Kwestie van gezond verstand.
Draag op bepaalde openbare plaatsen, zoals een vliegveld, een café, een uitgaansgelegenheid of bij een voetbalwedstrijd zelfs geen eenvoudig zakmesje bij je, laat staan een Zwitsers zakmes.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@jonvu, aangezien jouw vraag expliciet een Zwitsers zakmes betreft, laat ik de uitgebreide Wet wapens en munitie buiten beschouwing. Betreft namelijk wapens van een geheel andere orde.