kan een minderjarige (dus zonder rijbewijs) een rijverbod of rijontzegging krijgen?

Geachte,

Ik ben zelf 16 en heb het dit weekend wel erg bond gemaakt, heb met mijn vaders auto een ongeluk veroorzaakt waarbij geen andere auto’s betrokken waren, de auto reed nog dus was ik plankgas naar huis gereden, toch waren ze er achter gekomen omdat een auto die ik ingehaald had mijn kenteken doorgegeven had, ik moet nu voor de rechter verschijnen, ik krijg sowieso een strafblad en een boete, kan het ook zijn dat ze bijv. Zeggen je mag pas op je 21e autorijbewijs halen of hoe zit dan??

Groeten

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
crispy
4 jaar geleden
Ook zonder rijbewijs kan je voor enige tijd ontzegging van de rijbevoegdheid krijgen. Of dat betekent dat je ook niet mag lessen weet ik niet.
TurfGraver
4 jaar geleden
Rijontzegging is geen motorvoertuigen besturen. Ook niet lessen.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Bij rijles is de instructeur de verantwoordelijke bestuurder, deze kan niet weten of controleren of de leerling een ontzegging heeft. Ik denk dus niet dat lessen verboden is, maar dit is slechts een aanname van mij.
TurfGraver
4 jaar geleden
Lees voorwaarden van lesscholen maar. ;)
Voorbeeld (6.3).
https://autorijschoolsteengoed.nl/algemene-voorwaarden/
paulus811
4 jaar geleden
Iemand die na een ongeluk plankgas naar huis rijdt zou NOOIT meer een rijbewijs moeten krijgen.

Antwoorden (1)

Je kan een rijontzegging krijgen. Dat geldt voor alles waar je een rijbewijs voor nodig hebt, dus ook een brommer.
jc54