Mag ik mijn vuilnis zelf wegbrengen en niet meer afvalstoffenheffing betalen?

Is het mogelijk de afvalverzameling door mijn gemeente op te zeggen ? En dan zelf mijn vuilnis wegbrengen ?
Ik betaal er €25 p/m voor en dat vind ik duurder dan als de vuilniszak zelf naar het afvalbedrijf breng.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
LeonardN
4 jaar geleden
Nee dat mag niet. (punt) Als gemeentes dat optioneel houden, gaan mensen (afgesproken of niet) bij de buren in de container gooien of anders zelfs op straat gooien.
Daarnaast zal het niet alleen het ophalen en brengen zijn waar je voor betaalt, maar ook voor de verwerking ervan.
Amadea
4 jaar geleden
Tip: verdiep je erin hoe jouw huishouding minder afval zou kunnen leveren. Hoe meer mensen dat doen, hoe beter voor het milieu dat is.
ronron1212
4 jaar geleden
@Amadea wat heeft dat voor invloed op je reinigingsheffing?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
Zolang de heffing een vast bedrag is, word ik niet gestimuleerd om minder afval te produceren.

Antwoorden (1)

Je mag altijd je vuilnis zelf wegbrengen, maar dat heeft geen invloed op de hoogte van de afvalstoffenheffing.
Afvalstoffenheffing is niet een bedrag, dat je betaalt omdat je ergens gebruik van maakt. Het is een gemeentelijke belasting.
Een gemeente heeft inzamelplicht van het huishoudelijk afval. Daarom moeten alle gebruikers van de percelen, waarvoor de gemeente een inzamelplicht heeft, daar een heffing voor betalen.
De hoogte van het tarief kan op een viertal manieren worden bepaald:
1. een vast bedrag per perceel;
2. een bedrag gebaseerd op het aantal personen in een huishouden (meestal wordt er dan onderscheid gemaakt tussen een eenpersoons- en een meerpersoonshuishouden);
3. een bedrag afhankelijk van de inhoud van de afvalcontainer;
4. een bedrag per lediging.
Maar hoe de gemeente het tarief ook heeft vastgesteld, als gebruiker van een perceel, zal je altijd het tarief moeten betalen. Er zijn in de wet geen redenen opgenomen om vrijstelling voor deze vorm van gemeentebelasting te verlenen.
4 jaar geleden
Abcde
4 jaar geleden
Als je een laag inkomen hebt (uitkering bijv.) dan is er vaak wel een mogelijkheid om kwijtschelding aan te vragen. Kijk hiervoor op de site van je gemeente of ga daar eens langs als dit bij jou het geval is.