Kan ik mijn buurman verplichten zijn (kampeer)bus ergens op te stallen?

Sinds een jaar wonen we aan een rustige straat in een gezellige wijk. Inmiddels zijn we helemaal gesetteld en wonen we hier met veel plezier. Echter irriteer ik me al sinds dag 1 aan onze buurman die permanent aan het klussen is aan zijn kampeerbus die de oprit amper verlaat. Deze bus blokkeert niet alleen ons complete uitzicht rechts vanuit ons huis, daardoor parkeert zijn zoon ook nog eens zijn auto voor de kampeerbus waardoor we telkens met enige moeite in- en uitrijden van onze eigen oprit. De kampeerbus staat het gehele jaar door op de oprit, ook als er weken niet aan geklust wordt. Deze is in 12 maanden tijd misschien 3x 2 dagen van de plaats geweest.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
Antoni
4 jaar geleden
Klussen aan een auto op de openbare weg is in veel gemeenten niet toegestaan, afgezien van pech onderweg. Een oprit is (meestal) geen onderdeel van de openbare weg. Of het ZICHTBAAR vanaf de openbare weg aan een auto klussen wèl is toegestaan, zou je bij je gemeente moeten nagaan. Dat is misschien ook wel verboden. Misschien is het mogelijk op basis van zo'n verbodsregel ervoor te zorgen dat de buurman ergens anders moet gaan klussen -en zo ook de auto ergens anders zal gaan stallen. Een andere mogelijkheid is dat de auto niet APK-gekeurd is. Dan mag deze niet op de openbare weg. Dit zou je kunnen nagaan door het kenteken in te vullen op de website van de RDW: https://www.rdw.nl/. Misschien zou je ook daarmee kunnen bereiken dat de auto ergens anders gestald moet worden.
Antoni
4 jaar geleden
Het is verder aan te raden andere buren in te schakelen. Misschien vinden de overburen hun uitzicht ook lelijk door de bus. Zo sta je samen sterker. Doe dit wel op een manier waardoor de buurman niet het gevoel krijgt dat er tegen hem wordt samengespannen.

Antwoorden (2)

Zolang de buurmijn zijn camper op eigen terrein heeft staan, kan jij er weinig aan doen, behalve het gesprek aan gaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee, je kunt niet de buurman verplichten de kampeerbus elders te stallen zolang hij op zijn eigen erf / oprit / perceel parkeert.

Je hebt wel een punt dat je eigen oprit moeilijk/amper te gebruiken is.
Dat wekt irritatie.
Ga in gesprek met de buurman, aan het veranderen van het uitzicht doe je weinig, maar dat de auto van zoonlief verkeerd geparkeerd wordt is wel een probleem.

N.B.
Toon interesse - klussen aan de bus - en breng je probleem rustig ter sprake, dan heb je de meeste kans op een gunstige oplossing.
..
Mogelijk is het probleem van zoonlief's auto wel de moeite waard.
Als dit niet onderling op te lossen is, even informeren bij de politie. Op de stoep mag je niet parkeren en ook niet (gedeeltelijk) op de oprit van de buurman. Daar ligt dus je kans.
Toch eerst proberen samen op te lossen, burenruzies zijn erg vervelend als je er langer wilt wonen.
Succes hoor!
Toegevoegd op 31 oktober 2019 15:31: tekst