Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er toestemming huisbaas nodig voor plaatsing camera gemeenschappelijke ruimte bij kamerhuur?

Mag er een camera geplaatst worden in de hal van een appartement waar ik woon, als alle medebewoners hiermee akkoord gaan? Of moet hiervoor ook de huurbaas gevraagd worden om toestemming (die hier niet woont, maar wel de gemeenschappelijke ruimtes mag betreden). De camera wordt weggegehaald elke keer zodra één van de bewoners thuis is. Het gaat dan ook alleen om inbraakbeveiliging.

4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
vraagBraak1
4 jaar geleden
Bedankt, deze handleiding is erg nuttig!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voor wat betreft cameratoezicht geldt een aantal regels. De Autoriteit Persoonsgegevens (voorheen College Bescherming Persoonsgegevens) heeft één en ander op zijn website gezet. https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/autoriteit-persoonsgegevens-publiceert-beleidsregels-cameratoezicht

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Officieel ben je inderdaad verplicht te melden als je camera's in gemeenschappelijke ruimtes ophangt, al helemaal als huurder. Het kan zo zijn dat je namelijk inbreuk maakt op de privacy van je mede-huurders. Maar gelet op je vraag mis ik enkele punten:

- Heb je je mede-bewoners op de hoogte gesteld?
- Hoe worden die beelden uitgelezen?
- Waarom heb je je verhuurder niet op de hoogte gebracht?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
vraagBraak1
4 jaar geleden
- De mede-bewoners heb ik om toestemming gevraagd en deze gingen akkoord. Ze kunnen zelf de camera weghalen en iedereen doet dat ook zodra ze thuis zijn en plaatsen hem weer terug zodra de laatste uit het huis vertrekt. - Zodra de camera beweging waarneemt begint het met opnemen - De verhouding met de huisbaas is momenteel gespannen, als toestemming niet nodig informeren we hem liever op een later tijdstip

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding