Wat zijn de precieze regels voor een grote partytent in de tuin?

Een van onze buren heeft een heel grote partytent in zijn tuin geplaatst. Ongeveer 5x3x3 meter qua grootte. Hij is heel groot en steekt ruim boven de schuren en schuttingen uit. Het zijn hier een appartementen 2 hoog. Dus qua uiterlijk net zoals een rij eengezinswoningen maar dan per complex in tweeën gedeeld. De beneden woningen hebben een tuin en de bovenwoningen een balkon.
Qua zon of uitzicht hebben wij als buren er geen last van ondanks dat de tent overal bovenuit steekt.. wel hebben wij last van het geluid van het wapperende plastic van de tent. Het is van dat kraak-zeil dat de hele nacht herrie maakt. Aangezien de slaapkamers van anderen ongeveer op 10 meter afstand van die tent zijn is het vrij hard en storend dat gekraak en gewapper de hele nacht.
De bedoeling is dat die tent blijft staan omdat het appartement van de buurman te klein is om al zijn visite in kwijt te kunnen. Zijn huisje is maar 1 kamer, dus bed, huiskamer, keuken in 1 met een kleine douche. Ik begrijp dat het klein is maar om nou dan zelf een soort “aanbouw” te maken is imo niet de bedoeling.
Mijn vraag is of dit mag en of het onder overlast valt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
10.8K
TurfGraver
4 jaar geleden
Hebben jullie het al aangekaart bij hem?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja. Hij zegt dat t mag en dat t nu alleen herrie maakt door de wind. En omdat t geen vaste constructie is heeft ie van niemand toestemming nodig. Aldus hem.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb al langer een dergelijk probleem met mijn buren.
Inmiddels is de canvas versie afgeschaft en hebben zij tegen onze schutting aan 4 palen in de grond geslagen met een golf-afdak voor de regen en ...vuilniszakken boven de schutting uit tegen inkijk... Eerlijk is eerlijk, ik heb minder last van herrie dan voorheen, maar mag het is veeleer mijn vraag. Niet een canvas partytent maar eentje die je niet 1-2-3 afbreekt?
Geldt hier niet een bouwvergunning voor van de gemeente of gaat de wbv hier over? Dat buurman zegt dat het mag... kan maar hij mag geen overlast geven. Geluidsoverlast in dit geval?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jodokus, vervelend he? Die tent boeit me niet qua uiterlijk of iets. Maar de hele nacht dat gewapper en gekraak +/- 10 meter van mijn bed wel. Ik wil geen zeurpiet zijn of een zeikbuur maar dit is wel een ding als het echt blijft. Een weekendje voor een feestje oid maakt me ook niet uit maar de gehele winter?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bij mij is het probleem dat ze om 06.15 in de tuin zaten en inmiddels iets later (8 uur?). Hun leefgebied is vergroot, fijn, maar mijn woongenot is verkleind.
Ik hoor in mijn woonkamer van 's morgens vroeg tot 's avonds laat mensenstemmen , eigen of van bezoekers , normale sterkte of irritante geagiteerde ruziestemmen.
Als je dit probleem niet hebt , Manonnetje , mag je heel blij zijn.:P
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oh, het is heel vervelend, bij mij ca. 2,5 à 3 meter van slaapkamerraam dat nu meestal dicht is. Slecht slapen is niet fijn, maar wakker worden door je buren is heel vervelend.
Vergeet ik nog dat er ook 3 keffertjes wonen, waarvan 2 Jack Russels - zeer waakzaam, elke vlieg wordt verbaal aangevallen.
TurfGraver
4 jaar geleden
Informeer bij de gemeente, er zijn zaken als overlast, constructie eisen overkapping en maximaal bouw oppervlakte waar zij mogenlijk tegen kunnen optreden.
LeonardN
4 jaar geleden
leesvoer
https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/bouwrecht/bouwvergunning_voor_partytent_/NLTAVGAR_EU111501/115/related
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@jodokus52 , de tent is weg!

Antwoorden (1)

Dat die tent er mag staan is mogelijk, maar dat hij overlast veroorzaakt is een ander verhaal.
Vraag bij de gemeente of die overlast (dat geklapper) getolereerd moet worden, of dat het een reden is tot verbod. Gemeenten hebben allemaal andere regels.
Ik begrijp je ergernis , begrijp de buurman, maar je moet elkaar het leven niet zuur maken. Dat moet de buurman ook begrijpen. Het beste kan je met meerdere buren het verhaal bij de gemeente aankaarten. Of je gaat gezamenlijk, of je neemt de handtekeningen van de andere buren, die ook last ervaren, mee!