Wie heeft er voorrang bij een rotonde met naastgelegen fietspad, met haaientanden?

Moeten de fietsers hier beide auto's voor laten gaan? Dus de afslaande auto en de (rotonde) oprijdende auto?

Picture for question
LeonardN
4 jaar geleden
in: Wetgeving
6K

Antwoorden (4)

Ja, de fietsers moeten voorrang geven aan alle bestuurders.
4 jaar geleden
de fietsers moeten voorrang geven aan de bestuurders omdat ze haaientanden hebben. ook al kom je van een rotonde af heb je in dit geval voorrang.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vanwege de haaientanden moeten de fietser voorrang geven aan alle bestuurders op de kruisende weg. In het Nederlandse Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) worden in artikel 1 van het eerste hoofdstuk haaientanden gedefinieerd als "voorrangsdriehoeken op het wegdek". In artikel 80 RVV wordt er aangegeven dat ze ze voorrang moeten verlenen aan al die kruisende bestuurders. Zie bronnen.
4 jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Die auto die van rotonde komt is geen kruisende auto maar iemand die op dezelfde weg reed als de fietser
Haaientanden betekenen 'verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg'. De fietsers moeten alleen voorrang geven aan de auto die de rotonde oprijd, want dat is kruisend verkeer.
Maar de auto die de rotonde verlaat moet voorrang geven aan de fietsers die de rotonde verlaten, want de fietspad is minder dan 5 meter van de rijbaan, waardoor het bij de riibaan behoort en de fietsers gaan rechtdoor. In dit geval is er geen sprake vaan kruisend verkeer.
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Verkeerstekens gaan boven verkeersregels. Dus haaientanden gaan voor voorrangsregels zoals rechtdoor op dezelfde gaat voor. Dus beide fietsers hebben geen voorrang. Tenzij rechtdoor...... geen verkeersregel is.
erotisi
een jaar geleden
Niettemin denk ik toch dat je antwoord correct is: 'Haaientanden betekenen: geef voorrang aan kruisende bestuurders. De voorrang tussen rechtdoorgaand en afslaand verkeer op dezelfde weg wordt hierdoor nadrukkelijk niet geregeld. Daarvoor blijft de regel ‘rechtdoor op dezelfde weg gaat voor’ gelden. Wanneer fietsers op een fietspad op een rotonde rijden, en een auto de rotonde afrijdt, rijst de vraag welke verkeersregel van toepassing is. Wanneer de automobilist de rotonde oprijdt, is er evident sprake van kruisende bestuurders en gelden dus de haaientanden. Wanneer de auto de rotonde verlaat, is de situatie veel minder duidelijk. Hoort het fietspad bij de rotonde, dat is er sprake van dezelfde weg en dus ‘rechtdoor gaat voor’. Moet het fietspad niet tot de rotonde gerekend worden, dan is ook de automobilist die de rotonde verlaat een kruisende bestuurder.
Zie https://vrijwilligers.fietsersbond.nl/2009/06/13/juridische-aspecten-rond-voorrang-op-rotondes/#:~:text=Haaientanden%20betekene
erotisi
een jaar geleden
https://vrijwilligers.fietsersbond.nl/2009/06/13/juridische-aspecten-rond-voorrang-op-rotondes/#:~:text=Haaientanden%20betekenen%3A%20geef%20voorrang%20aan,dezelfde%20weg%20gaat%20voor'%20gelden.
erotisi
een jaar geleden
Je antwoord is overigens alleen correct indien je er vanuit moet gaan dat de rode auto op dezelfde weg als de fietser reed. Dat is niet goed te zien want die auto had gezien zijn richting op de rotonde net zo goed van rechts of van voren kunnen komen. In die gevallen heeft de fietser weer geen voorrang. Maar zoekt dat maar eens uit als fietser zijnde....
Antoni
een jaar geleden
@erotisi, je bedoelt 'van links of van voren' in je laatste reactie, neem ik aan?
erotisi
een jaar geleden
Ja sat bedoel ik
erotisi
een jaar geleden
Als de auto overigens van voren kwam is dat natuurlijk ook afslaan verkeer die de fietser voor moet laten gaan. Je zou mss zelfs kunnen zeggen dat ook de auto die van links komt afslaan verkeer is, hij verlaat immers de rotonde. Zodat hij ook de fietser moet laten voor gaan. Ze zaten echter weer niet niet op dezelfde.......
erotisi
een jaar geleden
Maar strikt genomen rijdt die rode auto sowieso niet meer op dezelfde weg als fietser omdat de auto op de rotonde rijdt. Dat is toch een andere weg zodat het antwoord toch weer niet goed is
erotisi
een jaar geleden
Maar een rotonde moet je mss meer aanmerken als een onderdeel van een andere weg zodat het toch goed gaat
bentalkingdog
een jaar geleden
Het fietspad hoort bij de weg/rotonde als hij er 5 meter of minder van af is. In dit geval 3 meter, dus hoort het bij de rotonde. Dus gaan de fietsers op dezelfde weg rechtdoor voor de rode auto en moet de rode auto de fietsers voorrang geven.
erotisi
een jaar geleden
Dus als fietspad bij rotonde hoort dan maakt het niet uit waar rode auto vandaan komt. De vraag is of dat echt zo is?