Moet ik mij aan de opzegtermijn houden als ik door het werk rugpijn krijg?

Ik heb onslag genomen bij mijn huidig bedrijf, maar moet nu 4 weken opzegtermijn doen. Maar de reden dat ik onslag neem is vanwege last van mijn rug/heup. Het kan toch niet de bedoeling zijn dan ik hier nu nog een maand moet gaan werken met deze last? Dat ben ik echt niet van plan. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (2)

In overleg met de huisarts je gewoon ziek melden. Kom je in de ziektewet tot je ontslag.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je rugpijn hebt, is dat normaal gesproken geen reden om ontslag te nemen. Als je na je zelfgekozen ontslag geen nieuw werk vindt, is er geen recht op WW omdat je dan verwijtbaar werkloos bent.
De normale gang van zaken bij arbeidsongeschiktheid in een vorm die het onmogelijk maakt dat je je werk kunt doen, is dat je je ziekmeldt bij je werkgever. Een "gewone" werkgever (dus niet een uitzendbureau) moet dan maximaal 2 jaar je loon doorbetalen zolang je ziek bent en bij hem in dienst bent. Daartegenover staat de verplichting dat je mee moet werken aan de maatregelen die je werkgever neemt (meestal samen met de arbodienst) om je weer aan het werk te krijgen. Hetzij in je huidige werk in aangepaste vorm (bijv.), hetzij op een andere plek in het bedrijf.

Wil je toch opzeggen, dan opzeggen met opzegtermijn van een maand-einde maand. (Vandaag opzeggen = weg na 30 november). En ziekmelden bij de werkgever als je helemaal niet kunt werken. Dat zou je namelijk ook hebben moeten doen als je niet weg had gewild. De werkgever betaalt dan je loon door zolang je nog bij hem in dienst bent. (En uiteraard moet je meewerken aan reintegratiemaatregelen). Daarna neemt de Ziektewet het over maar ook daar zijn voorwaarden aan verbonden.
Computoon