Als er asbest in bedrijfspand is, ben je dan verplicht om voorzorgsmaatregelen te nemen?

Als je grote bedrijfspanden zoals distributiecentrums en fabrieken hebt waar asbest aanwezig is, ben je dan als werkgever verplicht om een inventarisatie te doen en voorzorgsmaatregelen te treffen? Of kun je er als werkgever ook voor kiezen dit niet te doen?

Riskeer je bijvoorbeeld een boete of iets als je het niet hebt gedaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (1)

Dit hangt af van de situatie. Heb je dak waarin asbest is verwerkt maar wordt hier geen zaag in gezet, dan is er niets aan de hand. Heb je asbest in de muren zitten en rijden er heftruks rond... dan wordt het een ander verhaal.

Als het risico bestaat dat werknemers in aanraking komen met asbest dan moet werk worden stilgelegd, worden afgezet en een daartoe gecertificeerd bedrijf moet een asbest-inventarisatie uitvoeren.Dit bedrijf bepaalt de risico-klasse van de sanering. Op grond van het uitgebreide saneringsplan dat wordt opgesteld, voert dan (vaak) een gecertificeerd saneringsbedrijf de sanering uit.

E.e.a hangt dus af van het risico wat men loopt, hoe de asbest in de gebouwen is verwerkt en wat voor werkzaamheden er op die locaties plaatsvinden. Een deskundig asbestsaneringsbedrijf en/of de inspectie SZW kan hier uitsluitsel over geven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Dus als ik het goed begrijp: als er ruimtes zijn waar personeel werkt en waar eventueel personeel in aanmerking met asbest kan komen, is het wel verplicht? Ik heb zelf wel in een fabriek gewerkt waar bijvoorbeeld stickers op sommige muren zaten waar een ‘A’ van asbest opstond, dat is dus dan waarschijnlijk ook voor waarschuwing geplaatst door saneerders o.i.d. om beschadiging te voorkomen?