waarom is een politie agent beledigen strafbaar?

aangezien beledigen geen gevaar voor goederen/ personen vormt

4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
tinus1969
4 jaar geleden
Het beledigen van anderen dan politieagenten is ook strafbaar (zie bv https://nl.wikipedia.org/wiki/Belediging#Situatie_in_Nederland); ook als dat verder 'geen gevaar voor goederen/ personen vormt'. Dus wat is je punt?

Antwoorden (2)

Dat heeft eerdere oorzaken. Een hele praktische is dat als een politieagent moet wachten totdat je hem eerst een klap hebt gegeven, dan is de zaak al uit de hand gelopen. Door belediging strafbaar te stellen heeft een agent vroegtijdig de middelen om in te grijpen.

Daarnaast is een agent natuurlijk een hulpverlener. Eentje die zich voor de burger ook in gevaarlijke situaties begeeft. Daar mag je ook gewoon een beetje respect voor hebben. Doe je dat niet, dan mag je, wat mij betreft terecht, op je donder krijgen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Omdat een politieagent een ambtenaar in functie is. Hij staat daar niet als de heer of mevrouw Jansen maar als vertegenwoordiger van het openbaar gezag. De mogelijke geldboete is ook hoger dan voor een 'gewone' belediging. Dit volgt uit artikel 267 van het Wetboek van Stafrecht:

"Artikel 267
De in de voorgaande artikelen van deze titel bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien de belediging wordt aangedaan aan:
1°. het openbaar gezag, een openbaar lichaam of een openbare instelling;
2°. een ambtenaar gedurende of ter zake van de rechtmatige uitoefening van zijn bediening;
3°. het hoofd of een lid van de regering van een bevriende staat."

Dat geldt dus niet alleen voor politieagenten (rijksambtenaren) maar ook voor andere ambtenaren als je ze beledigt in het kader van hun ambt. Zo ook bijv. burgemeesters, wethouders en rechters.

Beledigen vormt geen gevaar maar er is ook nog zoiets als fatsoen, al is dat op nogal wat plekken aan het verdampen in onze samenleving. Beledigen van een ambtenaar is een uiting van (netjes verwoord) 'lak hebben aan het gezag dat wettelijk boven je gesteld is voor het uitoefenen van bepaalde taken'. Eigenlijk ondermijn je er onze samenleving mee.
Computoon
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
@Computoon maar wat als een politie agent burgers beledigd? kan die burger dan aangifte doen wegens belediging van een burger?
Computoon
4 jaar geleden
Ja. De zogeheten 'eenvoudige belediging' valt onder artikel 266 van het Wetboek van Strafrecht. "Artikel 266
Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Niet als eenvoudige belediging strafbaar zijn gedragingen die ertoe strekken een oordeel te geven over de behartiging van openbare belangen, en die er niet op zijn gericht ook in ander opzicht of zwaarder te grieven dan uit die strekking voortvloeit." Een uitlating wordt tegenwoordig als beledigend beschouwd als hij de strekking heeft om de ander aan te randen in zijn eer en goede naam. Uiteindelijk is het oordeel aan de rechter.
popeye
4 jaar geleden
@Computoon maar we weten allemaal dat waneer een agent burgers beledigd, aangifte doen zinloos is. want het is hun woord tegen dat van de burger.
tinus1969
4 jaar geleden
@popeye, het is mss lastig te bewijzen als een ambtenaar jou beledigt (hoewel je met een opname ver komt, lijkt me...), maar dat betekent nog niet dat het 'dus' is toegestaan. En verder, dit heeft niet zoveel te maken met je oorspronkelijke vraag. Waarom is dit een issue? Ben je aangehouden voor belediging?