waarom mag je met een wiauitkering wel zondermeer in buitenland wonen en met een wajong niet?

Ik heb het oude type wajong en de beschikking : definitief GEEN ARBEIDSVERMOGEN.
Waarom mag ik zelfs ondanks deze beschikking niet zondermeer in het buitenland wonen (alleen als ik gebruik zou maken van het uitzonderingsartikel, dat niet op mij van toepassing is...en bovendien bijna nooit wordt toegekent)....en iemand met WIA mag wel in het buitenland wonen. Wat is de redenering hierachter??

Weet jij het antwoord?

/2500

De redenering hierachter zijn afspraken die Nederland met een bepaald land heeft gemaakt over het behoud van een uitkering als je in het buitenland gaat wonen. Die afspraken zijn voor elk land en voor elke uitkering anders. Op een enkele uitzondering na stopt een Wajong-uitkering inderdaad als je in het buitenland gaat wonen. Hetzelfde geldt overigens voor een WW-uitkering, al zijn daar meer uitzonderingen op. Kortom, het is het gevolg van wettelijke regels, uitvoeringsregels die gerelateerd zijn aan wetten en afspraken. Met een WIA-uitkering kun je inderdaad in zeer veel landen gaan wonen in het buitenland, al wordt die uitkering vaak wel lager als het een WGA-uitkering betreft ('landenfactor'). Mijn beredenering naar het verschil in behandeling (staat niet in de wet en ik hoor graag 'n betere) Een WIA-uitkering is een uitkering uit een werknemersverzekering. Daar is premie voor betaald en daarmee wordt een gezamenlijke premiepot gevuld. Als zich bepaalde omstandigheden voordoen, dan betaalt de verzekering uit. Zoals ook een brandverzekering uitbetaalt als je huis onverhoopt afbrandt. Overigens kan aan mensen die met een WIA-uitkering in het buitenland wonen wel gevraagd worden daar een arts te bezoeken of naar Nederland te komen voor nader onderzoek. Zelfde gedachte geldt voor de WW. Ook dat is een uitkering uit een werknemersverzekering waarvoor premie betaald is. Alleen wil de wet daar regelmatige 'sollicitatie-activiteit' voor kunnen controleren. Als er werk is, moet dat worden geaccepteerd en stopt de WW. Die sollicitatie-activiteit wordt wat lastig om te controleren als iemand in het buitenland woont. Dus zijn de regels anders en strenger. De Wajong is iets geheel anders. Voor een Wajong-uitkering is geen premie betaald. Dat kan ook niet want Wajong is geen verzekering. De kosten voor de Wajong worden betaald uit de belastingopbrengst waaraan iedere Nederlander een bijdrage levert. Ik kan me voorstellen, dat er 'psychologische bezwaren' zijn om belastingopbrengst naar het buitenland te 'brengen' in de vorm van een uitkering aan Wajong-gerechtigden. Dat zal precies dezelfde reden zijn dat ook een bijstandsuitkering stopt als je in het buitenland gaat wonen want ook die wordt betaald uit de belastingopbrengsten. Voor de bijstand kan een uitzondering worden gemaakt voor bijstandsgerechtigden die werk willen zoeken in een ander EU- of EER-land of Zwitserland.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100