(BE) Fotograaf niet volledig betaald door nieuw contract waar ik dronken was, wat zijn mijn rechten?

Dag Iedereen

Ik was onlangs fotograaf op een 'fuif' georganiseerd door de chiro van een vriendin van mij. Ik was daar vorig jaar ook de fotograaf. Ik heb geen ondermingsnummer of btw nummer.

Vorig jaar werd ik 160 euro betaald, via chat berichten zijn wij dit jaar ook overeengekomen op 160euro.

Om half 3 pakte de organisatie mij mee naar achteren omdat ik teveel gedronken had, ze lieten mij in een dronken bui een contract (1/5 van een A4 blad waarin mijn naam stond en 160euro die doorstreept werd en 100 euro van werd gemaakt, ze hebben er ook bijgeschreven dat chiro xxx de foto's zal ontvangen) laten ondertekenen, op dat moment had ik er geen besef van. Ik heb dus uiteindelijk 100 euro gekregen

Om half 3 ging ik inderdaad ook stoppen met foto's te nemen. Ik heb mijn foto's bekeken en ze zien er heel goed uit en ik had ongeveer 900 foto's (bijna het dubbele van vorig jaar).

Ik heb tegen hun gezegd dat ik ze hun foto's enkel bezorg als ik mijn 60 euro ook krijg, niet omdat ik het geld wil maar omdat we dat hebben afgesproken. Er werd mij ook nooit verteld dat ik niet mocht drinken. Het geschreven ''contract'' is denk ik ook niet geldig door artikel 3:34 BW.

Heeft iemand hier misschien meer kennis van en mij kan zeggen wie hier in de fout is en of het contract geldig is? Bedankt

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
ronron1212
4 jaar geleden
In een dronkenbui kun je niet fotograferen. Je behoort je toch wel in te houden bij een opdracht je komt om er te werken niet om te zuipen.
Ritsuka
4 jaar geleden
Als je aan het werk bent moet je niet zuipen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn 'dronkenschap' begon te komen tijdens mijn laatste 20 minuten dat ik moest werken.ik heb in die periode nog goed gewerkt. Af en toe danste ik met mijn vrienden. Ik weet dat het niet de bedoeling is. Maar ik zou graag weten of ik gebonden ben aan dat contract. Bedankt
Summo
4 jaar geleden
Lijkt me simpel, maar ik heb geen rechten gestudeerd. OF je was zo dronken dat je kunt aantonen dat de handtekening die je zet niet geldig is omdat je niet handelingsbekwaam was. Dan kun je echter ook je werk niet meer doen en is elke cent die er betaald is feitelijk teveel (dat het pas op het laatst is vind jij mogelijk niet belangrijk maar als ik iemand inhuur verwacht ik dat die gewoon de hele werktijd voldoet). De tegenpartij zou dan feitelijk het betaalde terug kunnen vorderen. Of je was niet zo dronken, dus je kon je werk naar behoren doen, dan kun je ook een handtekening plaatsen en daar kun je dan niet meer op terugkomen. Ik zou mijn welgemeende verontschuldigingen aanbieden en niet proberen meer te krijgen dan je nu kreeg, en hopen dat iemand je ooit nog eens vraagt
Pieterke
4 jaar geleden
Helemaal eens met ronron en Ritsuka.

Antwoorden (1)

"Als je dronken bent, ben je niet opeens handelingsonbekwaam (zoals bijvoorbeeld iemand die onder curatele staat). Je mag en kunt nog gewoon alles, behalve in een rechte lijn lopen en consistente zinnen fabriceren. Je kunt ook nog gewoon een overeenkomst sluiten.

Goed idee? Zeker niet, want je kunt niet inschatten welke risico’s er zijn en wat je precies wil. In de kroeg lijkt ‘Living on the edge’ een goed idee en verkoop je je auto voor een spotprijs om morgen een wereldreis te gaan maken. Morgen kom je erachter dat dat helemaal niet is wat je eigenlijk wil.

Gelukkig biedt de wet een mogelijkheid om onder dergelijke overeenkomsten uit te komen (of om ze terug te draaien) indien je dronken was op het moment van het sluiten ervan.

Afgezien van de eventuele mogelijkheid om vernietiging wegens een wilsgebrek (misbruik van omstandigheden) te vorderen, is er ook een mogelijkheid om vernietiging van de rechtshandeling te vorderen op de grond van een storing van de geestesvermogens. Dronkenschap is een tijdelijke storing van de geestesvermogens, dus valt ook onder die noemer.

De dronken persoon mag aantonen dat een redelijke waardering van zijn belangen niet mogelijk was óf dat de handeling onder invloed van de stoornis was gedaan. Tevens erg handig, is dat de bewijslast wordt omgedraaid door de wet in het geval de overeenkomst voor de dronken persoon nadelig was (tenzij dat niet te voorzien was op dat moment). Daardoor moet de andere partij bij de overeenkomst bewijzen dat de dronken persoon niet dronken was, in plaats van andersom.

Is er vastgesteld dat er sprake was van dronkenschap én (daardoor) dat de overeenkomst vernietigd kan worden, dan kan de wederpartij zich nog beroepen op het feit dat hij gerechtvaardigd mocht vertrouwen op de totstandkoming van de overeenkomst. Een beroep daarop brengt een onderzoeksplicht met zich mee, zeker bij een dronken persoon. Er moet dan worden gecontroleerd of de dronken persoon ook écht wil, wat hij zegt dat hij wil."

Al met al een ingewikkeld verhaal dus.
4 jaar geleden
Quidplura
4 jaar geleden
Ik zie nu dat het om België gaat, bovenstaande stuk gaat over Nederland.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt, dat had ik ook gelezen. Ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet wat ik moet doen. Ik geef liever mijn 100 euro terug en bezorg hun de foto's niet dan mijzelf bedrogen te voelen en 60 euro minder te ontvangen doordat ze misbruik van mij hebben genaakt.
Quidplura
4 jaar geleden
Het niet leveren van de foto's zou een vorm van contractbreuk kunnen zijn. Dat weet ik niet 100% zeker. Ik denk dat je jezelf vooral de vraag moet stellen of je hier iets groots van wil maken. Misschien kan je inderdaad een wilsgebrek of storing van de geestesvermogens aandragen, maar dit betekent in het meest extreme geval een gang naar de rechter. Wil je dit echt voor €60,-? Persoonlijk zou ik mijn verlies nemen, ook al sta ik in mijn recht, en nooit meer een klus aannemen van deze mensen.