Mag ik bepaalde scene's uit films op youtube of facebook zetten?

Als ik hier geen toestemming voor zou krijgen hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat ik toestemming kan krijgen om wel bepaalde scenes van films online te mogen zetten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wanneer dit niet mag worden de filmpjes automatisch niet zichtbaar gemaakt door Youtube. Ook komt het voor dat je het wel kunt uploaden en mensen kunnen de filmpjes kijken maar dat alle inkomsten van de views naar het bedrijf gaan die de film gemaakt heeft. Ik zou alleen wel uitkijken met het uploaden van film scene's, het bedrijf waarvan je de film clips upload je je video's striken. Na 3 strikes wordt je kanaal verwijderd.

Antwoorden (1)

Dat mag alleen als je toestemming hebt of de films dan wel rechtenvrij zijn of onder een specifieke open licentie vallen (denk aan creative commons).

Als je geen toestemming krijgt van films waar je toestemming van moet krijgen dan mag het niet. Als je het dan toch doet zou je in theorie voor de rechter gedaagd kunnen worden in de praktijk echter zal de video weggehaald worden, of zullen de inkomsten van de video naar de rechthebbenden gaan (na een claim van de rechthebbende).
LeonardN