Kan de gemeente aansprakelijk worden gesteld bij niet ingaan op een serieuze melding?

Aangezien enkele tegels los liggen op het trottoir, waarschijnlijk wegens het ondergraven door mieren, heb ik hiervan melding gemaakt bij onze gemeente. Na lange tijd werd dit afgedaan met 'mieren zijn een beschermde diersoort (?)'. Stel dat een voorbijganger (bijv. senior) struikelt en daarbij iets breekt/letsel oploopt, kan de gemeente dan aansprakelijk worden gesteld hiervoor?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vermoedelijk wel, volgende keer wellicht aangeven dat het mogelijk ratten zijn? Daar wordt wel op gereageerd, deze zijn zeker niet beschermd. :P
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@MrBart93, Leuk verzonnen door de Gemeenteambtenaar. Laat je niets wijs maken.
Leg je melding en het antwoord vast, bv door middel van een e-mail. Vraag expliciet naar de naam van de persoon die beweert dat mieren een beschermde diersoort zijn. Typisch een geval van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Vier soorten bosmieren waren tot 2016 beschermd, nu alleen nog onder bepaalde omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Jodokus52 leuke tip, hoe kom je erop

Het beste antwoord

Degene die de weg beheert moet ervoor zorgen dat de weg of bijbehorende stoep goed onderhouden is. Goed onderhoud is nodig om ervoor te zorgen dat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan door een slecht wegdek:
dus zorgen dat stoeptegels niet los liggen,
dat er geen gaten in de weg zitten,
dat trottoirs niet ongelijk zijn.
Kortom dat de weg goed onderhouden en veilig is om te gebruiken. Dat is de taak en de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder. Binnen de gemeentegrenzen is de gemeente de verantwoordelijke wegbeheerder.
Het gaat in uw situatie niet om één tegel maar om enkele tegels. Via uw melding heeft de Gemeente er weet van en gelegenheid gehad om de onveilige situatie te herstellen.
https://www.juridischbureauletselschade.nl/gemeente-aansprakelijk-2/
Meld het in ieder geval nogmaals per e-mail met leesbevestiging en verwijs naar uw vorige melding met het toentertijd gekregen antwoord. Met naam en toenaam van degene die het antwoord van de beschermde mieren gegeven heeft.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Vraag inderdaad altijd om namen, vooral bij telefonisch contact!