hoeveel mag je belastingvrij verdienen in nederland (2019)?

is dit de afgelopen jaren veel veranderd? en hoe werkt het precies want zelfs als je weinig verdient betaal je belasting over je loon, krijg je dit allemaal terug met de heffingskorting?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
26.5K

Antwoorden (1)

Belastingvrij verdienen in 2017, 2018 en 2019, hoe werkt dat?
Wanneer er gesproken wordt over een belastingvrij inkomen en belastingvrij geld verdienen wordt bedoeld dat u een zodanig inkomen hebt dat u per saldo geen belasting hoeft te betalen. Geen loonbelasting en geen inkomstenbelasting. Dat is eenvoudig haalbaar als uw inkomen niet te hoog is. In 2017 tot en met 2019 ligt de grens voor een belastingvrij inkomen op ongeveer 6.500 euro per jaar. Dat lijkt niet zoveel maar als dit uw enige inkomen is, is het mooi meegenomen. Bijkomend voordeel is dat dit inkomen geen belemmering is voor de uitbetaling van een zorgtoeslag, huurtoeslag of een andere fiscale toeslag. Dit inkomen gaat dus niet ten koste van uw fiscale toeslag. En dit inkomen is niet te hoog voor een student die studiefinanciering ontvangt. Die verliest zijn studiefinanciering mogelijk pas zodra hij meer verdient dan € 14.215. Een belastingvrij inkomen is mogelijk door de samenhang van de belastingtarieven, fiscale heffingskortingen van de Belastingdienst.
in 2019 is het vrije bedrag 6700 euro
Als je wel belasting hebt betaald dan kan je belasting aangifte doen en dan krijg je het te veel betaalde terug.
Toegevoegd op 09 september 2019 18:03: tekst
ronron1212
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als er wel meer wordt verdiend dan 6700, bijvoorbeeld 7.000: Moet er dan belasting betaald worden over de totale 7.000?
Of moet er belasting betaald worden over (7000-67000) de extra €300?
ronron1212
4 jaar geleden
Dan betaal je over de 300