Mijn buurman is in Trier Duitsland gearresteerd zijn zoon 17 wil in het huis blijven wonen,kan dat?

Hij zou een auto terug brengen naar vrienden. De zoon heeft mij gevraagt om te bemiddelen. Er is nog geen uitspraak....maar de gemeente gaf te kennen dat het huis leeg moet binnen 27 dagen!!! Kan dat zo maar?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Wie gaat dan de kosten betalen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Informeer z.s.m. bij het Juridisch Loket.
https://www.juridischloket.nl/ Zoon woont bij vader en is minderjarig, lijkt me sterk dat hij zonder meer op straat gezet kan worden. Beter meteen informeren bij Juridisch Loket, zij weten de regels en kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Maatschappelijk werk kan eventueel ook helpen.
ronron1212
4 jaar geleden
Zoon kan bij moeder of andere familie. Heeft nog geen eigen huis nodig kan dat denk ik ook niet betalen @jodokus52
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Indien er familie is @ronron1212
Is mij nog niet duidelijk eerlijk gezegd.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik ben onbekend met het verschijnsel dat vooral de gemeente het huis leeg zou willen, kan je verduidelijken waarom de gemeente dat wil?
Rieneke1
4 jaar geleden
Ik vermoed dat dit verhaal onvolledig is, en er veel meer aan vooraf is gegaan. Iemand die is gearresteerd is nog niet berecht en schuldig bevonden. De zoon zal hoogstwaarschijnlijk niet in het huis kunnen blijven wonen als de huurovereenkomst met de vader beeindigd is, en zal zelf ook niet voldoende inkomsten hebben sowieso. Ben niet bekend met Duitse instanties, maar maatschappelijk werk is misschien behulpzaam bij verdere stappen.

Antwoorden (1)

Ik ben geen advocaat en geen rechter, maar ontbinding en ontruiming van een huurwoning bij detentie gebeurt zeer frequent.
Dat de 17- jarige zoon in de woning kan blijven, acht ik minimaal. (Wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben).

In de huurovereenkomst is waarschijnlijk uitdrukkelijk bepaald dat de huurder de woning zelf moet bewonen, dat hij zich als een goed huurder moet gedragen en geen hinder of overlast mag bezorgen.
Deze regel staat bijna automatisch in elk huurcontract!
De woningbouw heeft waarschijnlijk een ontbinding van de huurovereenkomst en ontruiming van de woning gevorderd op grond van een aantal feiten.
Ik weet niet of de buurman al bekend was bij de woningbouw, maar de buurman is nu sowieso al in strijd met zijn contractuele verplichting de woning zelf te bewonen.
Indien je gedetineerd bent, gaat dat eenvoudig niet.

De woningbouw zal waarschijnlijk een oordeel hebben van de rechter.
Ik weet natuurlijk niet wat er in staat.
Misschien hebben omwonenden al geklaagd over de buurman? Was hij al een bekende van de politie? De woningbouw heeft de verplichting om de andere huurders in de straat rustig woongenot te verschaffen.
Maar het feit dat de buurman gedetineerd is, is al genoeg om het huurcontract te ontbinden. Hij kan niet voldoen aan de verplichting om de woning zelf te bewonen. Hierdoor kan hij ook niet weten hoe er met de woning wordt omgegaan nu hij gedetineerd is.

Wat kun je doen?
Neem de buurjongen mee naar een juridisch loket. Zij kunnen nagaan of de woningbouw inderdaad naar de rechter is gestapt. Is het oordeel van de rechter ontbinden van het huurcontract en ontruiming binnen 27 dagen, dan valt er helaas weinig aan te doen.

Kom wel meteen in actie.
Lief dat je je bekommert om de buurjongen.
Bron volgt met vergelijkbaar incident.
https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuws/huurhuis-kwijt-door-detentie
Hier lees je ook dat ze met de zoon 'geen relatie' hadden.
Toegevoegd op 02 september 2019 22:55: tekst