Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Rijbewijs ingevorderd, maar brief OM komt niet overeen met proces verbaal, kan dit?

Mijn rijbewijs is ingevorderd door te hard rijden 50km/u. In de brief van OM staat er meer dan 40km/u, maar dan mag je rijbewijs niet ingevorderd worden toch? Daarnaast ben ik mijn rijbewijs 2 maanden kwijt en moet pas na die 2 maanden voor de rechter verschijnen, klopt dit dan wel?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Toch fijn, dat wegpiraten en verkeers-aso's hun rijbewijs moeten inleveren.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Waarom zo iets zeggen? Wat voor meerwaarde heeft dat?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wordt het op de weg misschien een beetje veiliger!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je hebt veel en veel te hard gereden. De Officier van Justitie heeft na invordering 6 maanden de tijd om de zaak voor de rechter te brengen.

50 km/uur te hard is (ook) meer dan 40 km/uur te hard dus "fout" is het niet. Ik denk dat een standaardtekst gebruikt is. Van een bromfietser die 30 km/uur te hard rijdt, kan het rijbewijs ingevorderd worden. Voor een automobilist is dat 50 km/uur. Er bestaan overigens nog meer gronden om het rijbewijs in te vorderen.

Voor alle zekerheid: nu niet gaan rijden, anders pleeg je een misdrijf.
.
.
NB: als je als automobilist 30 km te hard rijdt binnen de bebouwde kom (bijv. 80 waar het 50 is) kan je rijbewijs ook worden ingevorderd.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 30 augustus 2019 13:56: tekst
Computoon
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding