Is het mogelijk om samen te wonen met mijn vriend (een asielzoeker in duitsland)?

Is het mogelijk om samen te wonen met mijn vriend (een asielzoeker in Duitsland) tewijl ik in Nederland woon?
Ik heb de Nederlandse nationaliteit. we zijn bijna 4 jaar samen. Hij kreeg een negatief tijdens zijn procedure in Duitsland. Ik ben bang dat hij teruggestuurd wordt naar Afrika en dat wil ik voorkomen. Ik wil heel graag met hem samenwonen maar ik weet niet wat de procedures zijn.
Weet iemand hoe we deze situatie kunnen opplosing?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
tinus1969
4 jaar geleden
Nee, dat is niet mogelijk,. Hij heeft geen verblijfsvergunning. Een huwelijk (samenwonen is sowieso niet genoeg) geeft ook niet automatisch recht op een verblijfsvergunning. Sterker nog, zo'n huwelijk zal al snel als schijnhuwelijk worden aangemerkt.
paulus811
4 jaar geleden
Hij moet terug naar Afrika, daar gaan samenwonen is geen probleem.

Antwoorden (2)

Nee, dat is niet mogelijk,. Hij heeft geen verblijfsvergunning. Een huwelijk (samenwonen is sowieso niet genoeg) geeft ook niet automatisch recht op een verblijfsvergunning. Sterker nog, zo'n huwelijk zal al snel als schijnhuwelijk worden aangemerkt.
tinus1969
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ooh... maar is het mogelijk voor ons om samen te wonen in Duitsland?
Bedankt voor jullie reacties!!
paulus811
4 jaar geleden
Waar wil je dan van leven? Heb je een baan in Duitsland?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Eigenlijk niet. Maar ik woon dichtbij Duitsland. Ongeveer 10min rijden.
Nee, het is niet mogelijk om op een legale manier samen te gaan wonen in Nederland.
Binnen het Schengengebied van Europa zijn afspraken gemaakt, die vallen onder de Dublinverordening. Deze verordening heeft als doel duidelijkheid te verschaffen over welk land verantwoordelijk is voor de asielaanvraag van een immigrant. Daarin is vastgelegd, dat het eerste land, waar de immigrant Europa (het Schengengebied) binnenkomt, verantwoordelijk is voor de hele procedure ook als hij/zij doorreist naar een ander land in dit gebied.
Met deze verordening is getracht te voorkomen, dat een immigrant door de diverselidstaten van het kastje naar de muur worden gestuurd, dus ter bescherming van de asielzoeker. Maar het is er ook om te voorkomen, dat een immigrant gaat "shoppen" bij diverse lidstaten.
Dit betekent, dat als de asielaanvraag in Duitsland is afgewezen, je vriend niet in Nederland opnieuw asiel mag aanvragen, en hier dus ook geen verblijfsvergunning kan krijgen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ooh... maar is het mogelijk voor ons om samen te wonen in Duitsland? Bedankt voor jullie reacties!!