Is het toegestaan om diensten te leveren zonder kvk?

Ik wil een eigen bedrijf starten, wil diensten leveren in de vorm van reclame design, kan ik gewoon facturen sturen naar mijn klant zonder een kvk nummer. Ook in de vorm van maandelijkse kosten? Of wat heb ik anders nodig om dit legaal te doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
ronron1212
4 jaar geleden
Waarom wil je biet inschrijven bij de KvK je krijgt daar dan meteen je btw nummer.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.tentoo.nl/freelancen-zonder-kvk
Computoon
4 jaar geleden
Jodokus:
Op die site staat: "Tentoo word je juridische werkgever". Wie gebruikt maakt van die diensten is dus een gewone werknemer, met een dienstverband en alles wat daarbij hoort.

Antwoorden (1)

Als je ondernemer bent, moet je je inschrijven.

Ondernemer ben je als je goederen of diensten levert, je hier meer dan een symbolische vergoeding voor vraagt en deelneemt aan het (normale) economische verkeer.

Verdere criteria kunnen zijn dat je investeringen doet (bijv. in software), het werk met regelmaat uitvoert, meer dan 1 opdrachtgever hebt en zelfstandig bepaalt hoe je je werk uitvoert.

Kortom: als het werk wat verder gaat dan wat hobbymatige incidentele klusjes in de familie- en vriendenkring.
Je komt ook minder als een "amateur" over als je je inschrijft. Je krijgt ook een btw-nummer als je je inschrijft.

Wat je ook doet: houd een goede administratie bij en houd bij het vaststellen van je tarief er rekening mee dat je wellicht- ook nog inkomstenbelasting moet betalen over je activiteiten en premie voor de Zorgverzekeringswet.
Toegevoegd op 12 augustus 2019 07:55: bron
Computoon