Waar kan je een lijst vinden van productnamen -en aanduidingen die beschermd zijn?

En dan heb ik het niet over streekproducten die alleen uit een bepaalde regio mogen komen, maar begrippen zoals chocolade en boter.

LeonardN
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Antwoorden (1)

Een lijst van productnamen -en aanduidingen die beschermd zijn zal je nooit vinden. Alleen de lijsten die jij juist wilt uitsluiten zoals:
Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB)
Beschermde Geografische Aanduiding (BGA)
Gegarandeerde Traditionele Specialiteit (GTS)
Zijn officieel.
De lijst met voorbeeldproducten die jij noemt zoals chocolade en boter kan je veel langer maken met de zovele normaal gebruikte begrippen als lasagne, macaroni, auto, fiets e.d.
Het is echter wél zo, dat vele fabrikanten dezelfde producten maken en hun producten beschermen met hun merk. Je spreekt dan over het merkenrecht en een eventuele lijst met productmerken.
Naast het merkenrecht heb je dan ook het patentrecht en het octrooirecht. Vooral de farmaceutische industrie maakt gebruik van het patentrecht en claimt dus de alleen-productie van bepaalde medicijnen.