Is het strafbaar om je loonstrook te vervalsen voor bij een salarisonderhandeling?

Liegen over je vorige salaris mag wel, maar mag je ook je loonstrook vervalsen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
11.6K
paulus811
4 jaar geleden
Liegen over je vorige salaris mag wel? Hoop dat je nooit bij mij solliciteert.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@paulus811, bij wet is dit niet strafbaar.
Utrecht
4 jaar geleden
Waarom zou je je loonstrook een een nieuwe werkgever (moeten) laten zien?
Heb ik nog nooit gedaan en ben het ook niet van plan. Hoeft er ook niets vervalst te worden.
Pieterke
4 jaar geleden
Of het strafbaar is weet ik niet maar het lijkt me beter om eerlijk de onderhandelingen in te gaan.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Ik snap de gedachte wel eigenlijk. Ik vind dat salaris van een nieuwe medewerker niet vergeleken moet worden met dat van een vorige baan. Lekker goedkoop. Ik zit ruim 5 tredes onder mijn andere collega's, zij doen hetzelfde werk als ik en we zijn allemaal tegelijk begonnen. Maar omdat ik minder verdiende bij mijn vorige werk mag ik nu ook minder verdienen. Had ik mijn loonstrook vervalst zou ik ook meer verdienen.
paulus811
4 jaar geleden
@HeerVoldeMort, de laatste zin had ook kunnen zijn "Had ik mijn loonstrook vervalst en was men erachter gekomen, had ik nu de baan niet gehad.". Als een organisatie een goede loonsystematiek heeft, worden verschillen automatisch ingelopen. Het kan niet zo zijn dat je de rest van je leven minder verdient omdat je vanuit een lager salaris solliciteerde.

Antwoorden (2)

Dat lijkt mij niet. Je bent tenslotte gewoon aan het onderhandelen, persoonlijk heb ik dat wel eens gedaan in het verleden. Het lijkt mij een beetje een grijs gebied. Daarnaast vind ik de ondernemer welke dit vraagt ook vaak een beetje brutaal.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waarom is dat per definitie brutaal?
De intentie om naar het oude salaris te vragen, kan ook een positieve reden bevatten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@Simonsdochter
Aan welke "positieve reden" denk je dan ?
Ik kan er geen bedenken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@oze, mijn man vraagt na alle gesprekken (als alles is geregeld) altijd naar het oude salaris. Dan doet hij desnoods sowieso toch nog 10% bovenop het oude salaris, omdat binnen het bedrijf (schrik niet 8 %) van het loon naar de pensioen-regeling gaat.
De nieuwkomer denkt anders ook: wat houd ik netto weinig over.
De pensioenregeling is trouwens voordat daar discussie over ontstaat heel goed geregeld. Er worden ook allerlei verzekeringen gedekt. Vooral bij vroegtijdig overlijden voor de achterblijvende partner. Het bedrijf heeft dat collectief afgesloten.
Een werkgever mag de sollicitant niet vragen om een loonstrook van zijn vorige werkgever, omdat dit geen voor de functie relevante vraag is. Dit impliceert dat, nu het een verboden vraag betreft, de sollicitant over zijn bij de vorige werkgever genoten salaris mag liegen.

Maar dit impliceert niet dat áls je eenmaal de loonstrook overhandigd deze vervalst mag zijn, want dat is valsheid in geschrifte en dat is strafbaar.
erotisi
4 jaar geleden
amc
4 jaar geleden
Correct antwoord.+