Als je in geen enkel land ingeschreven bent als inwoner, moet je dan belasting betalen?

Stel dat iemand zich uitschrijft uit het land waarin hij is gevestigd, omdat hij of zij op wereldreis gaat. Als hij of zij dan onderweg allerlei werkjes doet om de kost te verdienen, is hij/zij dan belasting verschuldigd aan één of ander land?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
TurfGraver
4 jaar geleden
In elk land waar je gaat werken (als dat mag).
erotisi
4 jaar geleden
Buitenlands belastingplichtigen
Voor de buitenlandse belastingplichtigen ligt dat anders, die worden in Nederland niet belast voor
hun wereldinkomen maar die worden alleen belast voor inkomen waarvan de bron in Nederland ligt.
Dat noem je het bronbeginsel, alleen heffen over inkomsten die in Nederland worden gegenereerd.
Woonplaats
Hoe stel je nu de woonplaats voor een belastingplichtige vast? De hoofdregels staan eigenlijk in de
AWR en voor bijzondere gevallen staan er nog regeltjes in de Wet IB. In art. 4 AWR staat dat je op
basis van de omstandigheden moet vastleggen waar iemand woont. Vervolgens is er nog een tweede
regeling opgenomen voor een bijzonder geval, die vindt je in art. 4 lid 2 AWR dat is de regeling die
geldt voor schepelingen. Wat zijn nou de omstandigheden die van belang zijn bij het vaststellen van
de woonplaats? Om vast te kunnen stellen waar iemand woont moet je kijken naar waar het
middelpunt van zijn levensbelangen is. Twee criteria hiervoor zijn:
Waar is iemand
ronron1212
4 jaar geleden
Als je nergens ingeschreven staat @Toverbol hoe doe je dat dan met je ziektekosten verzekering?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ronron, goeie extra vraag.

Antwoorden (2)

Als je nergens staat ingeschreven hoef je geen belasting te betalen, behalve als je werkgever dat voor je doet. Maar waarschijnlijk zal het dan vooral zwart werken zijn
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je zal altijd een paspoort hebben en dus een nationaliteit hebben. Zo ben je altijd wel ergens geregistreerd.
tinus1969
4 jaar geleden
Het interessante is, dat dit wel eens kon kloppen. Iha ben je belastingplichtig in het land waar je werkt. In veel landen zal de werkgever meteen loonbelasting of vergelijkbaar afdragen. Als je nergens ingeschreven bent, kun je ook geen paspoort etc aanvragen of verlengen.
Ja je moet dan wel belasting betalen. Is het niet via de btw :-) op de gekochte boodschappen dan wel via de loonbelasting. In de meeste belastingverdragen is bepaald dat het werkland van de werknemer het recht heeft belasting te heffen over het loon dat de werknemer daar verdient. Hierop is 1 uitzondering: het woonland van de werknemer heeft het recht om belasting te heffen als aan de volgende 3 voorwaarden wordt voldaan:zie bron

Zolang je dus geen echt woonland hebt kun je dus ook niet belast worden in dat woonland maar dus ook niet de loonbelasting terugvragen. Je zult dus voornamelijk loonbelasting moeten als je in elk vreemd land gaat werken. Als dat land natuurlijk loonbelasting of iets dergelijks kent....?
erotisi