Mag je 2x dezelfde naam gebruiken?

Ik heb een 2de zoontje op komst en ik ben weer na aan het denken over de naam Bert, omdat ik dat zo`n leuke naam vind. Maar zo heet mijn eerste zoontje dus ook en ik dacht misschien kan ik de uitspraak veranderen, dus ipv Bèrt (zoals je de eerste uitspreekt) nu Bért (Bèèrt). Maar mag dit eigenlijk wel?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Amadea
4 jaar geleden
En hoe denkt de moeder van het kind daarover? Je schrijft alsof jij de enige bent...
ronron1212
4 jaar geleden
Een kind moet een eigennaam hebben niet die van ze broer dan wordt het bert 1 en bert 2 of de oude bert en de jonge leuk hoor. Verzin een andere naam voor je tweede zoon
Ivana
4 jaar geleden
Als je ze bij twee verschillende moeders hebt kan dat best! Ik verbaas me nergens meer over!
Amadea
4 jaar geleden
Zet er een paar letters bij: Albert, Egbert, Gilbert, Herbert, Lambert, Norbert, Robert, Wilbert. Dan kun je zo al acht zoons Bert noemen terwijl ze wél in naam van elkaar te onderscheiden zijn.
tinus1969
4 jaar geleden
@Sperk, dit is echt een ontzettend slecht idee dat voor veel verwarring gaat zorgen. Zowel bij de kinderen zelf, de omgeving, als bij officiële instanties.
SentWierda
4 jaar geleden
Vroeger was het vrij gebruikelijk dat dezelfde voornaam tweemaal of drie maal in een gezin voorkwam. In mijn stamboom van vaderskant komt het zes keer voor. In alle gevallen gaat het om een kind dat binnen een paar jaar na de geboorte overlijdt. Een volgende kind krijgt dan dezelfde voornaam. Het is te beschouwen als een nieuwe poging de voornaam voor het nageslacht te bewaren.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de goede reacties, ik vind Egbert wel een heel goed alternatief.En zo kun je inderdaad variëren. Top!

Antwoorden (1)

Het wordt niet aangeraden, maar het mag wel.

Omdat jouw zoontjes een andere geboortedatum hebben, kunnen ze uit elkaar gehouden worden.

Het kan wel zo zijn dat de ambtenaar jou aanspreekt bij de aangifte.
De enige reden waarom hij dat doet, is om jou duidelijk te maken dat het verwarrend kan zijn.

Verder heb ik ooit op een school gewerkt. Ik praat over 30 jaar geleden.
In een familie (geen gezin, maar de hele familie!) werden de meisjes Sien en de jongens Peer genoemd. Die traditie bestaat nog steeds, want laatst kwam ik een man tegen (Peer) met zijn dochter (Sien).

De bron komt uit een vrouwenblad, maar klopt wel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Plus. Snap min niet.