Wat moet de curator doen als de cliënt overlijdt?

Mijn moeder is via de rechtbank aangesteld als curator voor oma. (Oma had Alzheimer)

Oma is afgelopen dinsdag overleden. En nu moet er natuurlijk een uitvaart geregeld worden. Oma had geen uitvaartverzekering, maar wel voldoende geld voor de uitvaart.

Wat moet mijn moeder nu regelen wat betreft de curatele? En binnen welke tijd moet dit?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
9.5K
tinus1969
4 jaar geleden
Ik neem aan dat je moeder ook erfgenaam is? Is er een testament en is er een executeur-testamentair aangewezen? Het zou me niets verbazen als het curatorschap automatisch ('van rechtswege') eindigt door het overlijden - er is immers niemand meer om curator voor te zijn. Het is wel logisch dat je moeder de rol van executeur-testamentair op zich neemt, mits testament en familieverhoudingen dat toestaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@HeerVoldemort, Officieel eindigt de taak van de curator en wordt door de kantonrechter opgeheven als de persoon (de curandus) overlijdt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/curatele-bewind-en-mentorschap/vraag-en-antwoord/wanneer-eindigt-taak-curator-beschermingsbewindvoerder-of-mentor
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Mijn moeder regelt de uitvaart (in goed overleg) en de betaling daarvan. Maar de vraag is ook mag zij uitgaven doen van oma's rekening voor de uitvaart zonder dat de rechtbank hierover vooraf geïnformeerd is?
tinus1969
4 jaar geleden
@HeerVoldemort; zij mag dat doen als erfgenaam/executeur-testamentair. Sterker nog, door de uitvaart te betalen stelt ze zich ook op als erfgenaam (wat van belang is als er schulden zijn; je kunt daarna de erfenis niet meer verwerpen).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
HeerVoldemort, Neen dat mag uw moeder absoluut niet. Zij moet eerst zo spoedig mogelijk, zeg binnen een paar dagen, schriftelijk en naar waarheid ondertekend,verantwoording afleggen over de financiën zoals die waren op het tijdstip van overlijden. Pas daarna kunnen de begrafeniskosten uit de opbrengst van de erfenis betaald worden. Als uw moeder bevoegd is om nu geld van de rekening te halen dan is dat niet op grond van haar machtiging als curator, omdat zij na het overlijden van oma geen curator meer is en vanaf dat moment alle bevoegdheden daarmee zijn komen te vervallen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@HeerVoldemort, het is verstandig om vóórdat de dochter (uw moeder) van de overledene (uw oma) opdracht geeft tot de uitvaart van haar moeder en daarmee tegenover de uitvaartondernemer aansprakelijk wordt voor de kosten ervan, zekerheidshalve met de erfgenamen af te spreken en schriftelijk vast te leggen dat de uitvaartkosten uiteindelijk vergoed zullen worden uit de nalatenschapsgelden. De kosten van de begrafenis behoren namelijk tot de erfenis en mogen daaraan niet worden onttrokken vóór de verdeling heeft plaatsgevonden of overeenstemming is bereikt over de verdeling met de erfgenamen.

Antwoorden (1)

Gecondoleerd Heer Voldemort met het verlies van jullie Oma.
De curator kan de begrafenis regelen van de overleden cliënt (de curandus) omdat deze weet hoeveel geld er is en op basis daarvan kunnen afspraken worden gemaakt met de uitvaartonderneming. De curator is niet verplicht om deze zaken te regelen, zij hebben daartoe evenveel recht als ieder ander. Officieel zijn ze op het moment van overlijden van de curandus geen vertegenwoordiger meer. Maar in de praktijk zijn ze vaak de aangewezen personen om een begrafenis te regelen.
Als er een testament is, is daar mogelijk een executeur testamentair in aangewezen. Als er geen testament is moet er een boedelgevolmachtigde worden benoemd, daarvoor moet een notaris ingeschakeld worden.
De wettelijk voorgeschreven procedure is, dat de bewindvoerder eindrekening en verantwoording aflegt aan de erfgename(n). De bewindvoerder vraagt de erfgename(n) de eindrekening en verantwoording voor akkoord te ondertekenen, dan wel te verklaren dat de eindrekening en verantwoording op voldoende wijze is afgelegd. De bewindvoerder ondertekent de eindrekening en verantwoording en verklaart “aldus naar waarheid
De eindafrekening en verantwoording dient ingeleverd te worden bij het kantongerecht. Het formulier daarvoor staat op de rechtspraak.nl en kan alleen in geprinte vorm worden opgestuurd.
Aangezien de taak van de curator is geëindigd, dient deze na het overlijden van de curandus de kantonrechter hier zo spoedig mogelijk hierover te informeren onder vermelding van de naam en standplaats van de eventueel ingeschakelde notaris en naam en woonplaats van een testamentair executeur.
Algemeen is het niet de taak van de curator de begrafenis te regelen en een testamentair executeur aan te wijzen, deze taken komt de nabestaanden/erfgenamen toe. In dit geval is de curator weliswaar een familielid/erfgenaam, maar er kunnen altijd nog andere familieleden/erfgenamen zijn die voor deze taken in aanmerking denken te komen.
De erfgenamen zijn samen verantwoordelijk voor de afwikkeling van de erfenis en dienen dus samen alles te regelen. Aangezien dit vragen is om moeilijkheden is het gebruikelijk dat de erfgenamen ná de begrafenis één persoon aanwijzen om de erfenis af te wikkelen.
Als er bij testament een executeur is aangewezen,zal deze (een deel van) de erfenis afwikkelen. Eventuele machtigingen die nabestaanden hebben om tijdens het leven de rekeningen van de erflater te beheren komen bij overlijden van de erflater te vervallen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Eventuele machtigingen die nabestaanden hebben om tijdens het leven de rekeningen van de erflater te beheren komen bij overlijden van de erflater te vervallen. Een automatisch gevolg hiervan is dat deze dus ook niet gebruikt mogen worden om alsnog geld van de rekeningen te halen om de begrafeniskosten te betalen.
Tot het moment van de afgifte van de akte van erfrecht doet de (gewezen) bewindvoerder er verstandig aan zich terughoudend op te stellen met het verrichten van betalingen na overlijden van degene (de rechthebbende) wiens vermogen onder zijn bewind was gesteld.