Schade door Hovenier aangesteld door verhuurder. Wat zijn mijn rechten?

Sinds deze zomer werkt onze verhuurder met een hoveniersbedrijf om de tuinen van alle huurders bij te houden. Ik heb de kans gekregen wensen door te geven en dit zouden zij doorspelen naar de hovenier. Helaas moest ik op de dag van de aanwezigheid van de hovenier werken.

Toen ik vanuit het werk weer thuis kwam, waren er diverse planten verdwenen, waaronder een zeldzame Yucca.

Ik heb verhaal gehaald bij de verhuurder dat er afspraken geschonden zijn, maar zij zeggen niets voor mij te kunnen betekenen en ik me erbij moet neerleggen. Wat zijn mijn rechten?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
TurfGraver
4 jaar geleden
Zijn die "wensen" vastgelegd?
Rieneke1
4 jaar geleden
Niet te geloven. Hier zou ik toch even mee naar het juridisch loket gaan.
tinus1969
4 jaar geleden
Waarom doet de verhuurder het tuinonderhoud? Dat is geen normale gewoonte.
Pieter2011
4 jaar geleden
Jouw vraag is niet te beantwoorden. Het hangt van talloze factoren af, zoals je huurcontract, de afspraken die de verhuurder over het tuinonderhoud met de huurders (c.q. de bewonerscommissie of bewonersraad) zijn gemaakt, de inhoud van correspondentie over dit onderwerp etc. Een gang naar het Juridisch Loket lijkt mij ook de beste weg. Zorg wel dat je ALLE stukken hebt verzameld!
wilkers
4 jaar geleden
In het contract staat niets vermeld over de tuin en tuinonderhoud. Tuin staat één keer vermeld in artikel 1.1.
Verhuurder verhuurt aan huurder en huurder huurt aan de verhuurder de woonruimte, te noemen; een appartement met 2 kamers inclusief bijbehorende tuin, garage, berging, schuur en/of groenvoorzieningen, hierna 'het gehuurde' genoemd, gelegen aan: enz
Pieter2011
4 jaar geleden
Je geeft veel te weinig informatie om je vraag te kunnen beantwoorden. Zo schrijf je nu opeens dat het om een appartement gaat. Gaat het dan om een gemeenschappelijke tuin? Als een verhuurder het tuinonderhoud van huurders wil overnemen, zijn daar wettelijk allerlei regels voor. De corporatie zal vooraf moeten overleggen met (en heeft toestemming nodig van) de huurders, al dan niet vertegenwoordigd door een bewonersraad of -commissie. Vaak moet een meerderheid van de huurders met zo'n voorstel instemmen. Al dat soort info moet met jou, als huurder, gedeeld zijn. Het zal (en kan) echt niet zo zijn dat een verhuurder dit soort zaken even via een telefoontje regelt. Om je vraag te beantwoorden moet je dieper in de materie duiken en over alle relevante info beschikken.
tinus1969
4 jaar geleden
Inderdaad: Gaat het om een gemeenschappelijke tuin? Of een privé tuin?
wilkers
4 jaar geleden
Het gaat niet om een gemeenschappelijke tuin, maar wel een gezamenlijk woonblok. Er is vanuit de verhuurder besloten dat een hovenier de tuinen in alle huishouders van het woonblok kon doen.
De verhuurder stelde me gerust dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken, omdat de hovenier planten zou herkennen, maar ging ermee akkoord dat we samen een lijst gingen opstellen voor de hovenier om rekening mee te houden. Hier werd zelfs de locatie van planten in meegenomen. Pas nadat het allemaal mis was gegaan, werd er mijn kant op gewezen dat ik niet zorgvuldig genoeg was en planten maar had moeten over poten.
tinus1969
4 jaar geleden
@wilkers, dit is allemaal merkwaardig. Waarom besluit de verhuurder plots om dat onderhoud te doen? Wie gaat dat betalen (zit het in de servicekosten). mss tijd voor een vriendelijk telefoontje?
tinus1969
4 jaar geleden
Aanvulling: waren er medebewoners die hun tuin niet/slecht onderhielden?
wilkers
4 jaar geleden
De tuinen van het complex waren inderdaad niet allemaal even netjes. Ook die van mij kon beter.

Antwoorden (2)

Als die planten aantoonbaar Uw eigendom zijn (waren), dan kunt U aangifte van diefstal doen.
jc54
4 jaar geleden
Waarschijnlijk; geen.
Verhuurder doet onderhoud en de tuinen zijn dus eigendom verhuurder. Wijzigingen (zoals eigen planten) zijn dan niet toegestaan of alleen bij gedogen.
tinus1969
4 jaar geleden
wilkers
4 jaar geleden
Verhuurder heeft nooit onderhoud gepleegd, tot dus laatst.
tinus1969
4 jaar geleden
Waarom dan nu plots wel? Mss moet je je verhuurder eens vriendelijk bellen wat hun motieven zijn? Wat staat er in huurcontract mbt servicekosten voor tuinonderhoud? (PS ik ben ook benieuwd waarom ik ene min kreeg op mn antwoord; Ik redeneer: Omdat verhuurder onderhoud doet, is verhuurder ook eigenaar van de tuinen. Lijkt me dat daarmee de rechten van Wilkers beperkt zijn.)