Waarom kan de tweede vader van een homostel het kind niet ook erkennen?

Stel twee homo mannen willen een kind. Zij kiezen een draagmoeder waarbij de ene homo het kind erkent. Stel de draagmoeder wil afstand doen van haar ouderschap waarom kan dan de tweede homo het kind toch niet ook erkennen?

erotisi
4 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een kind kan maar eenmaal erkend worden. Zie BW 1:204, e.

Antwoorden (1)

Volgens de wet heeft een kind momenteel twee ouders, een vader en een moeder.
In ons land wordt het huwelijk tussen twee mensen met hetzelfde geslacht door de wet toegestaan. Hiernaast mogen stellen bestaande uit personen met hetzelfde geslacht kinderen krijgen en/of opvoeden.
Twee vrouwen kunnen er voor kiezen om samen een kind te nemen door gebruik te maken van donorzaad. In dat geval is de vrouw uit wie het kind geboren wordt de juridische moeder. De andere vrouw moet het kind adopteren om ook een familierechtelijke betrekking met het kind te krijgen.
Bij twee mannen is er een mogelijkheid om een kind te adopteren, beide moeten het kind dan juridisch opnemen willen zij beide in familierechtelijke betrekking staan tot het kind.
Mannen kunnen er voor kiezen om een draagmoeder te nemen (vrouwen natuurlijk ook). In dat geval is de draagmoeder in eerste instantie de juridische moeder. Door de juridische moeder te ontheffen van het gezag en daarna het kind zelf te erkennen, is één man juridisch de vader. De erkenner vraagt nu het gezag over het kind en daarna het gezamenlijk gezag met zijn partner. Daarna volgt een adoptie.
Dus: als twee mannen samen een kind willen, dan zal een van de vaders (dat kan de biologische vader zijn, maar dat hoeft niet) samen met de moeder eerst het kind moeten erkennen en daarna samen met haar het gezag moeten aanvragen.
Gezamenlijk gezag van de twee vaders kan alleen als zij een geregistreerd partnerschap hebben of als zij getrouwd zijn. Daar is een beslissing van de rechter voor nodig.
Een andere mogelijkheid is dat de twee mannen een kind adopteren. Dat kan als zij ten minste drie jaar samenwonen en dat met een samenlevingsovereenkomst kunnen aantonen.
Zij worden door de adoptie allebei juridisch ouder en hebben samen het gezag.
Bij erkenning dient te worden aangetoond dat de man die wil erkennen de verwekker van het kind is. Dit betekent dat de man de biologische vader moet zijn, hij moet zelf de daad van verwekking hebben verricht. Of er sprake is van verwekkerschap, kan worden vastgesteld door een DNA-onderzoek. De rechter kan dit DNA-onderzoek ambtshalve (dus uit zichzelf) gelasten. Er kan maar één verwekker en maar één moeder zijn.
De meevader blijft aangewezen op een tijdrovende en kostbare adoptieprocedure.
Let op: Bij erkenning dient te worden aangetoond dat de man die wil erkennen de verwekker van het kind is, MOET ZIJN: Bij VERVANGENDE erkenning dient te worden aangetoond dat de man die wil erkennen enz enz.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
ok dus als ik je antwoord goed begrijp dan kan de tweede vader het kind niet erkennen omdat hij de verwekker niet is (als dat dan inderdaad ook zo is)?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Het is al moeilijk om een kind te mogen krijgen, indien je homoseksueel bent. Het wordt er zo niet makkelijker op. Misschien Logisch, maar toch een heel traject.
erotisi
4 jaar geleden
In een van de bronnen lees je dan dat er wel wordt voorgesteld om erkenning ipv adoptie in te roepen. Maar kan een stiefvader dan niet zijn stiefkinderen erkennen omdat deze niet de verwekker is of biologische vader. Daar lijkt het wel op gezien artikel 1: 204 BW: https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-1/artikel204 Als dat zo is is het antwoord op mijn vraag of een stiefouder zijn stiefkind kan erkennen dus fout of niet? : https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/661921/stiefvader-kind-partner-erkennen/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@erotisi, eerst even een reactie op jouw eerste reactie, gun mij iets tijd, kan niet à la minute antwoorden, trouwens ik wordt steeds uigelogd om onverklaarbare redenen. Wederom (derde maal): deze pagina werkt niet gggrrrr.
Niet onbelangrijk: ik moet ook hier ter plaatse bij de les blijven. In het antwoord is het woord: vervangende - weggevallen
De meevader kan het kind niet erkennen omdat het kind al door de andere man (zijn partner) is erkend. Een kind mag namelijk niet door een ander al zijn erkend.
erotisi
4 jaar geleden
Ok dan zijn we al iets verder. Maar waar in de wet (artikel 1:204?) staat dat een reeds erkend kind niet nogmaals mag worden erkend?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@erotisi,
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/2019-01-29#Boek1_Titeldeel11_Afdeling3_Artikel204
Burgerlijk Wetboek, Artikel 204
De erkenning is nietig, indien zij is gedaan
Zie onder e. terwijl er twee ouders zijn.