Krijg je bij een zitting direct de uitspraak en word je daarna gelijk in de boeien geslagen?

Ik heb een zitting en ben benieuwd of ik gelijk word meegenomen naar de gevangenis als ik schuldig ben.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Antoni
4 jaar geleden
Informeer bij je advocaat wat voor soort zitting het is, en wat er kan gebeuren, zo raad ik je aan. Het kan ook een pro forma zitting zijn. Dan wordt alleen besproken hoe de procedure verder gaat verlopen. Is het een zitting waarin je schuld en je straf worden bepaald, dan kan je ook nog worden vrijgesproken: dan kan je meteen naar huis. Alleen in eenvoudige zaken worden de schuld en de straf in dezelfde zitting bepaald. In complexere zaken wordt de straf bepaald na een periode van ongeveer één maand, zodat de rechter of rechters voldoende tijd hebben om de strafmaat te bepalen. De precieze datum van die volgende zitting is afhankelijk van de agenda van de rechters.
Amadea
4 jaar geleden
Je weet zelf heel goed of jij schuldig bent of niet, en kan weten wat je te wachten staat als boete voor dat misdrijf.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Angelique, ik neem aan dat je momenteel niet in voorarrest zit. In de dagvaarding staat waavan je verdacht wordt. Als je een advocaat hebt gemachtigd, hoef je niet zelf te verschijnen. Ieder proces eindigt met een vonnis.
De politierechter, of kantonrechter, doet onmiddellijk na de zitting mondeling uitspraak. Een rechtbank meestal niet, maar uiterlijk binnen 14dagen.Je hoeft bij de uitspraak niet aanwezig te zijn. Een uitspraak is niet altijd onherroepelijk
Je mag in ieder geval twee weken thuis nadenken of je in hoger beroep gaat. De uitspraak is pas onherroepelijk als geen hoger beroep meer mogelijk is.
Zou wat moois zijn als iedereen gelijk na de uitspraak in eerste aanleg, geboeid nog wel, naar de gevangenis wordt weggeleid.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea, zo werkt de rechtspraak in Nederland niet. De rechter bepaalt of een verdachte schuldig is. De uitspraak van de rechter kan heel verassend zijn. Soms totaal niet hetgeen de verdachte of de verdediging verwachtte. Ik ben ervan overtuigd dat @Angelique niet, zeker niet als de uitspraak gelijk na de zitting plaatsvindt, in de boeien wordt afgevoerd. Dat zou de eerste keer in de Nederlandse rechtsgeschiedenis zijn.

Antwoorden (1)

Ligt eraan, voot bijvoorbeeld diefstal krijg je vaak een zelfmeldstatus, dan krijg je de gelegenheid om je eigen te melden rechtstreeks bij de gevangenis. Dan krijg je ook gelijk het plus regime en mag je de hele dag van je cel af. Meld je je eigen niet dan word je gesignaleerd en kun je het plus regime vergeten. Voor zware delicten word je gelijk meegenomen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+popeye, precies, bij zittingen van misdrijven (in België wanbedrijf) is dat de meest gangbare route.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Indien de verdachte schuldig is bevonden en tot een gevangenisstraf is veroordeeld, hoeft hij deze niet eerst uit te zitten, tenzij hij al in voorarrest zat. Indien iemand tot een onherroepelijke onvoorwaardelijke vrijheidsstraf is veroordeeld,en niet in voorarrest zat, kan hij in aanmerking komen voor het zelfmeldbeleid.