Zijn verkeersboetes begaan in een ander EU land en lager dan 70 euro inbaar?

Als je te snel rijdt in bv. Duitsland en je krijgt een brief van hun met een boete lager dan 70 euro, moet je die dan betalen?. Want er schijnt een europese wet te zijn die een minimum bedrag heeft vastgesteld, het zg. "europees kaderbesluit wederzijdse tenuitvoerlegging buitenlandse boetes", alleen daar staat niets over 70 euro.

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (1)

Het kan zijn dat de lidstaat besluit (‘weigert’) je de verkeersboete van € 70,- of lager te sturen.
Maar als je de boete wel krijgt, zul je deze ook moeten betalen.

Kaderbesluit 2005/214/JBZ Europese Unie
Artikel 7. Gronden tot weigering van de erkenning of tenuitvoerlegging
2. De bevoegde autoriteit van de tenuitvoerleggingsstaat kan tevens weigeren de beslissing te erkennen of ten uitvoer te leggen, indien vaststaat dat:
h. de geldelijke sanctie minder bedraagt dan € 70,- of het equivalent van dat bedrag.
SimonV
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Ja ! Duidelijk antwoord
Plus
SimonV
4 jaar geleden
En bedankt voor je terechte kritiek! ;-)