Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Sinds wanneer is ontsnappen uit de gevangenis niet strafbaar?

In het wetboek van strafrecht wordt ontsnappen niet genoemd. Maar sinds wanneer is ontsnappen niet strafbaar? Was het eerder wel strafbaar? Ik heb de indruk dat in Friesland in de negentiende eeuw ontvluchten wel werd bestraft namelijk.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
LeonardN
4 jaar geleden
Ik denk dat je de vraag beter om kan draaien.
"Waar en wanneer was ontsnappen in Nederland wel strafbaar?"
kierkegaard47
4 jaar geleden
Waarom omdraaien? Zo gek is de vraag niet. Zat landen waar ontsnappen op zich al strafbaar is, de VS bijvoorbeeld.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het eerste Wetboek van Strafrecht in Nederland was het Crimineel Wetboek voor het Koninkrijk Holland, dat gold van 1809 tot 1811. In 1811 werd het, na de inlijving bij het Franse Keizerrijk in 1810, vervangen door de Franse Code Pénal uit 1810. In 1813 bleef dit wetboek van kracht, met een aantal wijzigingen.
De eerste versie van het huidige Wetboek van Strafrecht werd in 1881 vastgesteld en, na eerst nog in 1886 gewijzigd te zijn, in dat jaar ingevoerd.

Na de invoering van het Wetboek in 1809 was ontsnappen niet strafbaar.
Vóór de invoering verschilde het strafrecht per regio. Het kan zijn dat in een bepaalde regio ontsnappen toen wel strafbaar was.
_____
Uiteraard zijn de indirecte gevolgen van ontsnappen wel strafbaar. Bijvoorbeeld als de gevangene gevangenisbewaarders bedreigt of aanvalt. Ook het vernielen van zaken bij de ontsnapping is strafbaar.
Daarnaast zou het zo kunnen zijn dat een weer opgepakte vluchteling in de gevangenis onder verscherpt toezicht komt te staan of dat bijvoorbeeld voorwaardelijke invrijheidstelling niet wordt toegekend.
(Lees meer...)
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. De bronnen had ik ook gelezen, maar wist niet dat het in 1809 ook niet in het wetboek van strafrecht stond.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding