Wiet roken met minderjarige, heeft dit extra gevolgen voor me?

Wanneer ik samen met iemand die minderjarig is in het openbaar wiet rook, kan dit extra gevolgen voor diegene of voor mij hebben wanneer we staande worden gehouden door handhaving of politie?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wetgeving
7.6K
Amadea
4 jaar geleden
Er mogen geen softdrugs worden verstrekt aan minderjarigen, dat is al strafbaar. Zie verder https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/130543/blowen-openbaar-strafbaar/
jodyenboyke
4 jaar geleden
Ik hoop dat je je bewust ben van de gevolgen voor de minderjarige. Een tiener/puber die wiet rookt, loopt mogelijke hersenschade op, of raakt verslaafd aan wiet. De problemen wij zij dan mee te maken krijgen, wil jij niet op je geweten hebben.

Antwoorden (1)

Cannabis is een andere naam voor hasj en wiet. Hasj en wiet worden ook wel marihuana genoemd.
In de loop der jaren is het beleid van de overheid verschillende keren gewijzigd en is de Opiumwet aangepast. Hieronder volgt de stand van zaken op dit moment.
Een persoon mag maximaal 5 gram cannabis of hasj bij zich dragen zonder risico op vervolging. Als de politie het aantreft, mogen zij verzoeken er afstand van te doen. Als je dit weigert, mogen ze je alsnog aanhouden. Meer dan 5 gram tot 30 gram kan worden aangemerkt als handel. Dat is een overtreding met het risico op een flinke geldboete. Ben je jonger dan 18 jaar dan krijg je een werkstraf tussen de 16 en 30 uur en/of een boete tussen € 80 en € 150.
Zonder verder in detail te treden kun je uit het voorgaande afleiden dat wiet roken in het openbaar voor meerderjarigen en zeker voor minderjarige een bijzonder slecht plan is.
Of het extra gevolgen heeft voor de meerderjarige als hij het ook nog doet samen met een minderjarige hangt van beider leeftijd en hun voorgeschiedenis af.
Op grond van de APV (Algemeen Plaatselijke Verordening) mag je in de meeste openbare ruimtes niet blowen.
Voor minderjarigen is er geen gedoogbeleid, oftewel drugs onder de 18 jaar is verboden. Een minderjarige mag ook geen kleine hoeveelheden drugs bij zich hebben, zoals een joint, laat staan dat deze ook nog staat te blowen.
Als bij de aanhouding blijkt dat de de minderjarige de wiet heeft gekregen van de meerderjarige dan kan dit als dealen worden opgevat. Dan is de meerderjarige nog niet jarig.
Toegevoegd op 30 april 2019 20:36: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Duidelijk sluitend antwoord.+