Mag een Duitse onherkenbare politieauto in Nederland een stopteken geven?

Een maand geleden reed ik in de buurt van Arnhem, op een N-weg. Er kwam een snelle Mercedes achter me rijden, en die zette blauwe lichten in de grill aan. Ook zag ik in mijn spiegel de tekst "STOP POLIZEI". Aangezien ik het niet vertrouwde reed ik door. Meteen werd ik klemgereden door de auto, met inmiddels achterop "POLIZEI FOLGEN - POLICE FOLLOW ME". Er stapten twee mensen uit, een Duitse man van de grenspolitie en een man van de Koninklijke Marechaussee. De Nederlander legitimeerde zich en zei dat ze de auto gingen doorzoeken op drugs en wapens. Alles ging vriendelijk.

Achteraf vraag ik me af hoe dit werkt. Ik kreeg op Nederlands grondgebied een stopteken in het Duits. En dus ook door een onherkenbare auto en op een weg zonder ander verkeer. Mag dit? En zou ik, wanneer ik het niet vertrouw ook door mogen rijden naar de bebouwde kom of eerst 112 mogen bellen?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Politiekorpsen uit verschillende EU landen werken al jaren samen. Ja dat mag gewoon en gebeurd al jaaaaaaren!
Vroeger moest een NL agent stoppen bij de grens tijdens bv een achtervolging. Nu ze samenwerken mogen ze ook de grenzen over. Grotere pakkans. Prima plan!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Begrijpelijke vraag overigens !
Fijn dat je hem hier even stelt. Ook anderen kunnen ervan leren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar goed ook met open grenzen.
In Nederland en andersom zit je zo in Duitsland en België.

Antwoorden (1)

Ja, de Duitse politie mag dat, want die heeft (blijkbaar als sinds 2005) alle bevoegdheden van de Nederlands politie, en jij moet daarna ook stoppen. Doorrijden = negeren politiebevel = strafbaar en niet zo'n beetje ook.
tinus1969