Kan ik kosten van het verwijderen van overhangende takken van bomen van mijn buurman op hem verhalen?

Het betreft takken van coniferen die hij tegen een muurtje op de erfscheidingsgrens heeft geplant en ruim een meter over het doorzichtige dak van mijn terrasoverkapping hangen. Gezien mijn leeftijd kan ik dat zelf niet meer en moet het door een hovenier laten doen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
7.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
Buurman al eens gevraagd?
Antoni
5 jaar geleden
Ja, de buurman kan het ook doen. Dan hoeft er niemand iets aan iemand anders te betalen.
Antoni
5 jaar geleden
Het (laten) verwijderen van de takken moet sowieso in overleg met hem gebeuren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb ruzie met die man. Ik heb hem schriftelijk gemaand de takken te verwijderen maar hij reageert daar niet op
Antoni
5 jaar geleden
Je kan niet zo maar de bomen van de buurman gaan (laten) snoeien. Dat mag, voorzover ik weet, wettelijk gezien niet, en leidt ook mogelijk tot grotere ruzie tussen jullie. Misschien is het eens tijd voor een bemiddelaar?

Antwoorden (1)

Soms wordt overlast ondervonden door overhangende takken van een boom van de buren. Artikel 5:44 lid 1 Burgerlijk Wetboek (BW) geeft een eigenaar van een erf (en dus niet een huurder!) het recht om deze overhangende takken te verwijderen. Voorwaarde daarbij is wel dat de eigenaar van de boom moet zijn aangemaand om zelf de takken te verwijderen. Het is verstandig om schriftelijk en aangetekend aan te manen. Daarbij moet ook een redelijke termijn gegeven worden waarbinnen de snoei moet plaatsvinden. Een termijn van 6 weken wordt bij grote bomen vaak als redelijk gezien maar er moet ook rekening worden gehouden met het snoeiseizoen voor de betreffende boom. De kosten voor het snoeien die zijn gemaakt omdat de eigenaar niet tijdig zelf snoeit, zijn in beginsel voor de eigenaar van de boom. Degene die de snoei heeft laten uitvoeren mag de takken houden maar mag die ook achterlaten op het perceel van de eigenaar van de boom.
Recht hebben (op vergoeding van de kosten) en recht krijgen zijn twee verschillende dingen natuurlijk.
Ook moeten de kosten voldoen aan de zgh. dubbele redelijkheidstoets.Het moet redelijk zijn dat je de kosten hebt gemaakt, én de kosten moeten op zichzelf gezien redelijk zijn. (geen hovenier laten komenvoor € 300,- per uur bijvoorbeeld)
teusvh