Ben je strafbaar als je naaktfoto's hebt doorgestuurd?

Hoi, er waren naaktfoto's van een minderjarig meisje in omloop die ik ook heb doorgestuurd via WhatsApp, ben ik nu strafbaar? Ik ben zelf ook minder jarig. Zo ja, wat is mijn straf?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
17.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Ja, dat is strafbaar (gelukkig).
Straf kan zoiets als een cursus bij HALT volgen zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Schoolaccount, als ik geconfronteerd word met dergelijke handelingen, dan is het eerste wat ik denk: STOMMELING. Je kunt het niet meer terugdraaien en voordat je het weet zet de volgende het op Facebook of Instagram. Probeer de schade te beperken, dat moet voorlopig je doel zijn. Je schrijft namelijk: er waren. Misschien is het nog niet te laat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Schoolaccount, niet is helemaal duidelijk of je er al op bent aangesproken, en zo ja door wie?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je maakt je druk over of je strafbaar bent. je zou je druk moeten maken over hoe dat meisje zich voelt en je afvragen wat er nou zo leuk aan was. Denk even na. Hoe zou je dat het zelf vinden?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nee ik ben er nog niet op aangesproken @JoanDArc. @Marja89 dat meisje vind het niet erg, een heleboel mensen hebben ze al (en een heeft de confrontatie opgezocht en haar gevraag) en ik heb ze gewoon doorgestuurd in de groep naar een paar mensen die ze wilden hebben. Ik ben tevens niet zo dom om een naaktfoto te sturen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Schoolaccount, zolang het meisje geen aangifte doet, is er geen vervolging. Maar pas in het vervolg op. Het is niet de eerste keer dat een meisje zegt geen bezwaar te hebben, totdat bepaalde omstandigheden wijzigen en zij er vol tegenin gaat. Met aangiftes en getuigen van vriendinnen incluis. Niet mee doen aan dit soort grappenmakerij is verstandig en veiliger voor jezelf.

Antwoorden (2)

Ja dan ben je in ook strafbaar, of dat is strafbaar gedrag, ook als jezelf nog minderjarig bent.

====
https://www.advocaat-zedendelict.nl/zedendelicten/zedendelicten-en-social-media
Verspreiden van naaktfoto’s of seksueel getint materiaal
Het onderling uitwisselen van naaktfoto’s is niet strafbaar. Wanneer meerderjarigen seksueel getinte foto’s van zichzelf wensen uit te wisselen is dit hun goed recht.

Dit wordt echter anders wanneer het gaat om
1) materiaal waarop minderjarigen te zien zijn of
2) wanneer een geportretteerde geen toestemming verleent voor verdere verspreiding, maar dit toch wordt gedaan.

Kinderporno
In het eerste geval gaat het om kinderporno. Ook wanneer twee minderjarigen naaktfoto’s van elkaar hebben gemaakt en deze worden gedeeld, zijn de verspreiders en ontvangers strafbaar. Kinderporno is namelijk verboden. Het verspreiden of in bezit hebben van een film of foto van een seksuele gedraging van een minderjarige kan worden bestraft met vier jaar celstraf. Dat de ontvangers en geportretteerde allen minderjarig zijn maakt niet uit. Wel moet het gaan om een foto waarop een seksuele gedraging of pose te zien is. Een normale naaktfoto is niet altijd te kwalificeren als kinderporno.
====

Wat je straf zal worden zal afhangen van de wat de (kinder)rechter uitspreekt aan de hand van de exacte omstandigheden en of je überhaupt schuldig bevonden wordt, of dat er überhaupt een zaak komt. Aangezien je minderjarig bent kan het ook zijn dat je voor een taakstraf of boete kan kiezen.

====
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/30/drie-jongens-vervolgd-voor-verspreiden-naaktfotos-a1543594
Het Openbaar Ministerie gaat een jongen uit het Belgische Poppel, een jongen uit Tilburg en een jongen uit Waalwijk vervolgen. Een van de jongens wordt verdacht van het verspreiden van seksueel getinte foto’s. De andere twee van belediging en smaad. Omdat de verdachten minderjarig zijn kunnen zij een boete of taakstraf accepteren. Gaan zij niet akkoord, dan volgt een zitting bij de kinderrechter.
====
LeonardN
5 jaar geleden
Het verspreiden van naaktfoto’s, zonder toestemming, is geen grapje. Als je zomaar foto’s doorstuurt, lijkt het op dat moment grappig maar je kunt het slachtoffer enorm beschadigen, zelfs voor het leven kapotmaken, inclusief haar naaste familie. Je vermeldt niet of er aangifte is gedaan. Maar wat je beschrijft is verregaand grensoverschrijdend gedrag met een sneeuwbaleffect. Jij en de anderen van de groep hebben zich minstens schuldig gemaakt aan sexting.
Je bent nog minderjarig zeg je, het maakt voor een strafbepaling wel verschil of je 14 of 17jaar bent. Al vanaf twaalf jaar kun je worden vervolgd voor het maken, bezitten en verspreiden van kinderporno. Daar vallen naaktfoto’s van minderjarigen onder. De wet houdt geen rekening met experimenteergedrag van de jongeren als de foto’s niet tijdens een vriendschap aan elkáár werden gestuurd.
Er nog verschil of door de eerste verspreider de foto’s uit wraak zijn verspreid en jij dat had kunnen weten, wat de afbeelding op de foto’s is en wie, en met wiens medewerking de foto’s zijn gemaakt.
Je bent in ieder geval strafbaar zelfs wanneer je één enkele foto hebt laten circuleren in groepsapps op school. Het minste wat je kunt verwachten is een HALT-interventie als de zaak als licht wordt beschouwd. Vanaf 1 november 2017 is er een HALT-interventie ontwikkeld samen met het Rutgers kenniscentrum, speciaal voor jongeren die zich schuldig maken aan sexting. Er moeten opdrachten worden uitgevoerd met de bedoeling dat je gaat beseffen wat je aanricht als je iets verwerpelijks doet waarvan de gevolgen niet meer teruggedraaid kunnen worden. Er worden gesprekken gevoerd met jou in bijzijn van de ouders. Dat kan voor beide partijen heel confronterend zijn. Gooi jij er met de pet naar of laat jij duidelijk merken dat je niet begrijpt welk onheil je gesticht kan hebben, alleen bezorgd bent over de eigen eventuele straf of je niet aan de voorwaarden tijdens de eventueel opgelegde proeftijd houdt, dan is het zeker dat je wordt doorgestuurd naar het Openbaar Ministerie voor verdere afhandeling, zoals voorleggen bij de Rechtbank.
Dat in februari 2017de 14jarige Onur uit Enschede een einde aan zijn leven heeft gemaakt, nadat een naaktfoto van hem op Instagram verscheen, mag toch ook bij jou bekend zijn. Er is op alle scholen aandacht aan besteed. Zulke overwegingen kunnen allemaal in jouw nadeel meetellen.
Hoe de straf zal uitpakken is ter beoordeling aan de kinderrechter, maar zal beslist meer zijn dan 60uur bladeren harken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Kon ik er 10 geven..
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ wauw wat een relaas