Website kwijt, wie is verantwoordelijk?

Mijn webprovider is gestopt met hosten en is vergeten een backup te maken waardoor mijn gehele website waarschijnlijk kwijt is. Wie is in dit geval verantwoordelijk te stellen? Ik begreep overigens dat er een derde partij betrokken was in het veiligstellen van de backups.

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Wilkers, Hebt u de hoster schriftelijk gevraagd of het klopt dat de data echt weg zijn, en dit ook schriftelijk bevestigd gekregen? En wie is dan die derde partij. hoe komt het dat u dat niet zeker weet, oftewel deze niet kent?

Antwoorden (2)

Je hebt een contract met je provider. Als hij dat bedrijfsmatig doet, en jij bent geen bedrijf, dan is het consumentenrecht van toepassing.
Maarkijk eersteens goed qwat je gecontracteerd had. Zijn er algemene voorwaarden? Kan zomaar zijn dat daar in staat dat hij nergens voor aansprakelijk is. Daar zit je dan aan vast.
Los daarvan kan / moet je wel een brief schrijven, waarin je hem aansprakelijk stelt. En hem gelast de schade binnen een redelijke termijn te herstellen, en/of je anderszins de geleden schade vergoedt. De juridische term is: wanprestatie.
Maar nogmaals: afhankelijk van de contractuele bepalingen (waaronder algemene voorwaarden) kan het zijn dat je het afwijzen van je claim maar hebt te slikken.
teusvh
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Vreemd antwoord. Als ik het goed begrijp zeg je: De vrager moet lezen wat in het contract staat, ongeacht wat daarin staat de webprovider aansprakelijk stellen, en als erin het contract staat dat de webprovider niet aansprakelijk te stellen is de afwijzing accepteren. Logischer lijkt mij:
1. Lees het contract
2A. Het contract zegt niks over aansprakelijkheid, of stelt dat de webprovider aansprakelijk is > je stelt de webprovider aansprakelijk.
2B. Het contract stelt dat de webprovider niet aansprakelijk is (99,9999% zeker het geval) > je accepteert gelijk, een brief sturen is dan overbodig, immers de webprovider zal terugwijzen naar het contract. Enige reden om altijd een brief te sturen is, omdat het zo zou zijn dat de webprovider zich helemaal nooit van die verantwoordelijkheid uit kan sluiten, ook niet via een contract (omdat zoiets nooit van de wetgever zou mogen). Maar ik heb niet het idee dat dat hier het geval is.
wilkers
5 jaar geleden
Er is geen contract, ik heb het nagekeken. Ik ben hiervoor bij een andere webhost geweest die er ook mee stopte en toen overgezet naar deze zonder overeenkomst.
De hoofdvraag is ook: waarom is de webprovider gestopt met hosten?
Een hoster mag natuurlijk niet zomaar een account opheffen of bestanden weggooien. Bij een hostingcontract zegt de hoster toe bestanden te hosten en de klant zegt toe te betalen. Zolang de een zijn prestatie verricht, is de ander verplicht dat ook te doen.
Maar wanneer een van de partijen tekort schiet, mag de ander zijn prestaties opschorten zoals dat juridisch heet (art. 6:262 BW).
Van een hostingklant mag men verwachten dat hij regelmatig backups maakt van zijn data. Ook als men dit wel eens vergeet is het wel een eigen nalatigheid. Het lijkt me dus moeilijk om een schadeclaim in te dienen wegens kwijtgeraakte data en zelf drie jaar lang geen backups maken van zijn data.
Toevallig waren er een paar jaar geleden ook enkele hostingklanten drie jaar werk kwijt:
Thttps://blog.iusmentis.com/2012/08/17/mag-mijn-hoster-mijn-site-zomaar-weggooien/