mag een winkel mij weigeren iets te verkopen?

oke product ligt dus gewoon in de schappen met een prijs erbij kom ik bij de kassa weigeren ze me het product te verkopen omdat de aanbieding pas de dag erna in zou gaan. mag dit? ik snap dat de korting pas de volgende dag zou gelden echter ging het niet om een artikel wat ze standaard in het assortiment hebben.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Amadea
5 jaar geleden
Dan zal de streepjescode van dat artikel niet in het kassageheugen zijn opgenomen. Dus hoe zou men het op dat moment aan jou hebben kunnen verkopen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
daar heb ik niet aan gedacht maar dan kunnen ze toch gewoon het bedrag invoeren? ik heb nooit achter een kassa gewerkt.
het gaat mij erom dat het artikel in de winkel ligt met een prijs erbij dan is het toch te koop?
Amadea
5 jaar geleden
Voor speciale actie-artikelen krijgen de kassièr(e)s vaak een aparte lijst met streepjescodes om het daar vanaf te scannen als een klant zo'n product wil kopen.
Er zal toch duidelijk bij hebben moeten staan dat het geldig is van dan tot en met dan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
online op hun website of in de folder stond vast wel van waneer tot waneer de aanbieding geldig was, mijn punt blijft als iets in een winkel ligt met een prijs erbij is het toch te koop?
TurfGraver
5 jaar geleden
Een winkelier mag nog altijd zelf bepalen wat en aan wie deze binnen de regels (tabak en alcohol b.v.) iets verkoopt.

Antwoorden (1)

Ja, dit mag, maar is niet klantvriendelijk en slim.
Het ligt aan de voorwaarden die de winkel stelt. Deze verschillen per winkel, keten. Deze verschillen ook nog per aanbieding en actie. Ga eens naar de site van de betreffende winkel en zoek de prijsvoorwaarden op. Indien je wilt, kun je ook bezwaar maken. Hoe dat moet, vind je ook op die pagina.
Als voorbeeld heb ik een bepaalde supermarkt genomen. Als je kijkt naar de algemene voorwaarden, zie je bij 11.6, dat bij een actie de afgesproken voorwaarden gelden.
Indien dan in het krantje, online.... staat: Dit product wordt verkocht van 3 februari 2019 t/m 9 februari 2019, zolang de voorraad strekt, heb je je hier als klant aan te houden.
https://www.plus.nl/info-voorwaarden/algemene-voorwaarden

Nou is dit niet slim en klantvriendelijk.
Iedereen begrijpt dat acties een dag voor ingang gevuld worden in de schappen.
De meeste winkels passen hun systeem dan aan om bijvoorbeeld 18.00 uur.
De vakkenvullers kunnen de producten dan in de schappen leggen vanaf 18.00 uur, zodat de klant de aanbieding al kan kopen voor het aangepaste bedrag.

Dan krijg je ook niet de toestand die jij had. En.... voor de klant is het klantvriendelijk en voor de eigenaar van de winkel slim, omdat je vast en zeker nog eens terugkomt.

Kijk dus even wat er over het product gemeld wordt in de (online) folder.
Indien er staat vanaf 3 februari 2019, trek je aan het kortste eind.

Succes.