Factuur met verrekend bedrag, maar oorsprong onbekend. Kan dit zomaar?

Ik zit al een tijdje in de maag met een factuur van enkele honderden euro. Toen ik belde bleek dit een verrekening te zijn van een paar jaar terug, maar als ik vraag waar dit vandaan komt, is de herkomst onbekend of krijg ik niet kloppende overzichten die zouden terugleiden naar een terugbetaling die ik ontvangen zou hebben maar nooit binnen is gekomen.

Zelf betaal ik niet graag voor facturen zonder te weten waar dit voor is. Als ik weet waar het voor is en het klopt zal ik uiteraard betalen, maar ik krijg niet de juiste informatie. Wat zijn mijn rechten?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
KennisDelen
5 jaar geleden
Je mag altijd om toelichting vragen.
Als je het er vervolgens niet mee eens bent, kan je bezwaar maken (lijkt me), ik begrijp dat het om het CAK gaat (een (semi?-) overheidsinstantie, via het CAK kan je nagaan hoe je bezwaar kunt maken (staat vast wel op de website). Zelf zou ik aan het CAK vragen wanneer het bedrag dan teruggestort zou zijn, zodat je het kan nakijken

Antwoorden (1)

Op de factuur moet staan waarvoor je moet betalen, ook als er iets verrekend wordt met een eerdere factuur. Kan degene die de factuur stuurt zelf niet meer nagaan wat er verrekend zou moeten worden, dan is dat jammer voor hem.

Maar ook als wel duidelijk is wat er verrekend zou worden, zijn er grenzen aan de termijn waarop de factuur nog inbaar is (of in dit geval: te verrekenen met - of op te tellen bij - een nieuwere factuur.

Voor producten (spullen, maar bijvoorbeeld ook gas, water, elektriciteit) geldt een termijn van 2 jaar, voor diensten een termijn van 5 jaar.

Gaat de oorspronkelijke factuur over producten die meer dan 2 jaar geleden betaald zouden moeten zijn, dan kun je de eiser er eenvoudig op wijzen dat hij te laat is met zijn vordering. Gaat het om diensten, of zijn de 2 jaar nog niet verstreken, dan kun je aangeven dat je een fatsoenlijke, kloppende factuur wil voor het te betalen bedrag.
Inekez1
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het lijkt me alleen wel belangrijk om te weten wat de gestelde ontvangen terugbetaling voor plaats in het geheel heeft. Ik bedoel, als het bedrijf/de instelling kan aantonen dat het om een betaling gaat die ten onrechte is ontvangen en deze heeft dezelfde hoogte als het verrekeningsbedrag, dan wordt het verhaal natuurlijk al anders. Ook is het eigenlijk essentieel om te weten over welk bedrijf of welke instelling het gaat, omdat voor -bijvoorbeeld- de belastingdienst andere regels gelden dan voor een ondernemer of particulier. En aangezien er dus wordt gerefereerd naar een terugbetaling zou ik zeker een slag om de arm houden.
wilkers
5 jaar geleden
Er zijn wat bedragen heen en weer gejojo't, waardoor het niet erg overzichtelijk is. Het gaat trouwens om het CAK.
Inekez1
5 jaar geleden
Als het CAK meent dat er een terugbetaling is gedaan (het CAK kent verschillende redenen om dit te doen, dus dat is op zich niet verwonderlijk), dan moet zowel het CAK als jij dat bedrag op of rond dezelfde datum kunnen terugvinden in de rekeningafschriften. Vraag het CAK wanneer die betaling gedaan zou zijn en controleer of dat op jouw rekening is binnengekomen. Heb je meerdere bankrekeningen, controleer ze dan allemaal. Ook het CAK gebruikt verschillende rekeningnummers, dus als je zelf via internetbankieren zoekt op betaling van het rekeningnummer van CAK, controleer dan alle nummers van het CAK. Via MijnCAK (inloggen) kun je al je factuurgegevens van de afgelopen 3 jaar terugzien, tot 1 januari 2016. Is het een betaling van voor 2016, dan ben je helaas afhankelijk van de telefoniste. Ik ben bang dat die verjaringstermijn van 2 jaar niet opgaat voor het CAK... Succes, hopelijk kom je er snel uit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wanneer u het overzicht van inkomende en uitgaande betaling een beetje bent kwijtgeraakt dan zou u àlle inkomende betalingen bij elkaar kunnen optellen, àlle uitgaande betalingen bij elkaar kunnen optellen en dan kunnen optellen hoeveel u vanaf het moment van eerste inkomende/uitgaande betaling tot en met de rekendag, van het Cak behoorde te krijgen. Als inkomend-uitgaand op 0 uitkomt, dus niets meer of minder dan waar u recht op heeft of had, dan lijkt het stabiel. Zit er een verschil dan zou gemakkelijk te beoordelen moeten zijn waar dat verschil dan is ontstaan en waaruit deze is opgebouwd.