Is het mogelijk om een naam als Molenaar naar Molenaer te wijzigen als deze eerder zo werd geschreve?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

In bepaalde gevallen kan een achternaam worden gewijzigd.
Uw vraag gaat over een naam waarvan u een andere spelling wilt aanvragen omdat u vermoedt of weet dat ooit anders is gespeld.
Naamswijziging is dan mogelijk als u aan kunt tonen dat de naam bij de invoering van de akte van de Burgerlijke stand in 1810-1838 fout is ingevoerd.
U moet aantonen dat de naam Molenaar vóór de periode van 1810 gespeld werd als Molenaer.
U moet aantonen dat er een fout is gemaakt bij het invoeren van uw naam in de akten van de Burgerlijke Stand in 1810-1838.
U moet aantonen hoe uw naam luidde voor de invoering en hoe de naam in de akten van de Burgerlijke Stand 1810-1838 is opgenomen. Dit doet u bijvoorbeeld met een stamboomoverzicht en met akten uit de BRP.
Met het Aanvraagformulier naamswijziging dat u kunt downloaden van de website www.justis.nl/producten/naamswijziging kunt u de aanvraag naamswijziging indienen.
Het ingevulde formulier kunt u met de vereiste bijlagen sturen naar:
Ministerie van Justitie en Veiligheid
Justis, afdeling V&T/Naamswijziging
Postbus 20300
2500 EH Den Haag

De volgende stukken moet u meesturen:
recent afgegeven afschrift van uw geboorteakte.
kopie van uw paspoort of identiteitsbewijs.
afschrift(en) waaruit blijkt hoe de achternaam voor, tijdens en na de invoering van de Burgerlijke Stand 1810-1838 luidde.
stamboomoverzicht van het Centraal Bureau van de Genealogie (www.cbg.nl)

Ik wens u veel succes, het is een lang en moeizaam traject.
https://www.justis.nl/binaries/Aanvraagformulier%20Naamswijziging%20en%20Naamsvaststelling_tcm34-282200.pdf
Uw type verzoek is B9
Betaal het tarief pas nadat u alle stukken die nodig zijn om uw aanvraag compleet te maken kunt aanleveren. Zonder de stukken wordt uw aanvraag niet in behandeling genomen. Als u het tarief dan reeds betaald heeft, krijgt u dit niet terug.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan. Een volwassene kan voor € 835,- zijn/haar familienaam laten wijzigen.
jc54
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@jc54, De min is niet van mij. € 835,-- klopt, maar een halve plus gaat niet.