Hoelang kan de PIJ-maatregel maximaal wordt opgelegd aan iemand die jonger is dan 16 jaar?

Jeugddetentie zie ik: max 12 maanden, maar wat zijn de regels voor de PIJ-maatregel?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Hoezo jeugddetentie maximaal 12 maanden?
Alles wat u altijd al had willen weten over PIJ:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/PIJ-maatregel
TurfGraver
5 jaar geleden
Nog meer leesvoer.
(Maximaal 7 jaar waarvan laatste 2 voorwaardelijk.)
https://www.dji.nl/justitiabelen/jongeren-in-detentie/straffen-en-maatregelen/index.aspx
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ART. 77 I Wetboek van Strafrecht stelt dat als iemand jonger dan 16 was ten tijde van het delictt hoogstens 12 maanden kan worden opgelegd. Vandaar jeugddetentie max 12 maanden
TurfGraver
5 jaar geleden
Jeugddetentie duurt maximaal 2 jaar voor jongeren van 16 of 17 jaar.
Het is dus afhankelijk van leeftijd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Turfgraver: PJI maatregel (niet hetzelfde als jeugddetentie) is maximaal zeven jaar waarvan het laatste jaar (dus één jaar) voorwaardelijk is.
De PIJ-maatregel is een behandelmaatregel voor jeugdigen en staat los van jeugddetentie. De maatregel wordt opgelegd voor de duur van drie jaar, waarvan het laatste jaar voorwaardelijk. Na verlenging met twee jaar kan het laatste jaar voorwaardelijk zijn. De maatregel kan nogmaals met twee jaar worden verlengd. Bij de maximale duur van zeven jaar, kan alleen het laatste jaar voorwaardelijk zijn. Dus niet twee jaar.
Is er na zeven jaar (dus zonder het jaar voorwaardelijk) geen verbetering dan zal de rechter de maatregel omzetten in tbs voor volwassenen met dwangverpleging.
Ondanks dat het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK) verbiedt om aan kinderen levenslang op te leggen is het sinds 2014 mogelijk dat de PIJ-maatregel uitmondt in longstay, m.a.w. in levenslang.
SimonV
5 jaar geleden
Bedankt. k Heb m'n antwoord aangevuld met deze trieste info.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Dilara18, je verwart twee maatregelen die de kinderrechter op kan leggen.
Jeugddetentie is niet hetzelfde als het opleggen van een PIJ-maatregel.
Jeugddetentie kan bv voorwaardelijk worden opgelegd, een PIJ maatregel niet, die is altijd voor minimaal drie jaar waarvan één jaar voorwaardelijk.
https://01-strafrecht-advocaat.nl/pij-maatregel/
TurfGraver
5 jaar geleden
Mijn reactie was voor Dilara18 stelling dat jeugddetentie maximaal 12 maand zou zijn JoanDArc....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Turfgraver, zie hier uw reactie:
Nog meer leesvoer.
(Maximaal 7 jaar waarvan laatste 2 voorwaardelijk.) Praktisch komt het hierop neer: De maximale duur van de PIJ-maatregel bedraagt maximaal zeven jaar, waarvan de laatste periode voorwaardelijk kán zijn met een maximum van één jaar. Het zesde en zevende jaar kan ook vol gemaakt worden waarna (als er geen acute wonderbaarlijke gedragsverandering plaatsvindt) er volwassenen-tbs volgt.
TurfGraver
5 jaar geleden
Juist. En tbs is geen PIJ.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zo zit dat:
Volwassenen-tbs (kan onder voorwaarden maar ook met dwangverpleging) en heet maatregel,
Jeugd-tbs (alleen mogelijk met dwangverpleging zonder voorwaarden) heet PIJ-maatregel
In het jeugdstrafrecht worden voor alles en iedereen andere termen gebruikt.
De penitentiair beambte (PBA) of cipier heet begeleider en draagt geen uniform, de gedetineerden heten jongeren, de cel heet kamer, luchten heet recreëren. Het heet allemaal anders maar is hetzelfde.

Het beste antwoord

De rechter veroordeelt kinderen onder de 16 jaar hoogst zelden tot een PIJ-maatregel.
In een uitzonderlijk geval kan de straf maximaal zeven jaar worden, waarvan het laatste jaar voorwaardelijk is. Ik heb geen voorbeeld kunnen vinden waarbij dit ooit het geval is geweest.

De PIJ-maatregel is een behandelmaatregel voor jeugdigen bij wie er sprake is van een ontwikkelingsstoornis of psychische aandoening. In de volksmond wordt deze maatregel meestal aangeduid als 'jeugd-TBS'.
De maatregel wordt sinds 1 juli 2011 opgelegd voor de duur van drie jaar, waarvan het laatste jaar voorwaardelijk. Bij een geweldsmisdrijf of een zedenmisdrijf kan de maatregel verlengd worden tot vijf jaar, waarbij het laatste jaar voorwaardelijk is. Wanneer er tevens sprake is van een gebrekkige ontwikkeling of een ziekelijke stoornis van de geestesvermogens, kan de maatregel nogmaals met twee jaar worden verlengd. De maximale duur van de PIJ-maatregel bedraagt daarmee zeven jaar, waarvan het laatste jaar weer voorwaardelijk is.
.
Aanvulling JoanDArc
Is er na zeven jaar geen verbetering dan zal de rechter de maatregel omzetten in tbs voor volwassenen met dwangverpleging.
Ondanks dat het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK) verbiedt om aan kinderen levenslang op te leggen is het sinds 2014 mogelijk dat de PIJ-maatregel uitmondt in longstay, met andere woorden in levenslang.
.
In 2016 werden 35 kinderen tot de PIJ-maatregel veroordeeld, waarvan één dertienjarige en drie veertienjarigen.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij het toepassen van het jeugdrecht dient de kinderrechter ieder kind en de omstandigheden apart te beoordelen aan de hand van bevindingen van minstens twee deskundigen.
Het navrante is dat als na maximaal zeven jaar begeleiding het gewenste resultaat niet is bereikt, de rechter geen keus heeft maar de maatregel alleen om moet zetten naar tbs-met dwangverpleging.
Er wordt niet onderzocht waarom de behandeling van de ontwikkelingsstoornis niet het gewenste effect heeft. De behandeling kan mislukken buiten de schuld van het kind.
Het tbs dat door de rechter aan volwassenen wordt opgelegd (met of zonder voorgaande detentie) kan opgelegd worden onder voorwaarden en is dan maximaal negen jaar.
De rechter moet na zeven jaar jeugd-tbs deze omzetten naar volwassenen-tbs mét dwangverpleging. Vandaar de mogelijkheid dat het toch nog levenslang kan worden.
Alleen heet het dan eufemistisch longstay.
Of dit al is gebeurd is moeilijk na te gaan, alles vindt plaats achter gesloten deuren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV, kijk even naar de leeftijden in de eerste zin van het antwoord