Wat is nodig om een vereniging of stichting die bankroet/failliet is over te nemen en kan dit?

De vraag of het kon heb ik al eerder gesteld. Het gaat om een stichting die momenteel niet fantastisch opereert. Ik verwacht dat het wel eens lastig kan worden 2019 door te komen.

Ondanks de fouten die gemaakt worden en wat ik de afgelopen jaren over mij heen heb gekregen heb ik een warm hart voor wat de stichting doet en dit zal waarschijnlijk altijd zo blijven. Ik kan niet zo goed tegen het idee dat het schip straks strandt door mensen die niet weten wat ze doen.

Daarom vraag ik graag naar de mogelijkheden ná een faillissement. Is het mogelijk om met de benodigde financiën een overname te realiseren en verder te opereren met een geheel nieuw bestuur? Zijn hier behalve financiën en een projectplan nog meer (wettelijke?) dingen voor nodig?

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Is het niet handiger (het zelfde) om een nieuwe stichting te starten?

Antwoorden (2)

Het voornaamste wat nodig lijkt, is de medewerking van alle betrokkenen. Die betrokkenen moeten immers instemmen (formeel, of in de praktijk) met de overname van de activiteiten en de bijbehorende bezittingen.
Formeel gezien maakt het nogal uit of je te maken hebt met een stichting of een vereniging (in het laatste geval moeten de leden instemmen, in het eerste geval formeel alleen het bestuur) en de juridische vorm waarin je één en ander giet (richt je een nieuwe stichting op, bijvoorbeeld).
tinus1969
5 jaar geleden
Een stichting heeft geen eigenaren / aandeelhouders zoals bijvoorbeeld een BV. Juridisch kun je die dus niet overnemen.Wel kan het bestuur worden vervangen, waardoor de zeggenschap wordt overgedragen. Ook dat zou je kunnen zien als 'overnemen'. De zittende bestuurders moeten die nieuwe bestuurders benoemen en dan zelf aftreden.
Overname na een failissement gaat dus ook niet. Wel kun je dan (of nu al) een nieuwe stichting oprichten, die met de curator en andere betrokkenen afspreekt dat de werkzaamheden / activiteiten worden overgenomen. Daar is wel een startkapitaal voor nodig.
Ga eens praten met een notaris of andere deskundige, is mijn advies. En met het huidige bestuur, over wat zij willen.
teusvh