Is dit discriminatie als ik als enige een bekeuring krijg en mijn vrienden niet?

Ik heb een vraag. Ik ben zojuist aangehouden voor een klein dingetje, maar ik en mijn vrienden konden onze id's niet laten zien dus al onze gegevens werden op geschreven. We waren met zn 6e 1 iemand had zijn id mee, dus 5 niet nu krijgen mijn vrienden allemaal geen boete voor het niet kunnen laten zien van hun id, maar ik wel omdat ze vonden dat ik arrogant was. Is het mogelijk om hoger beroep in te gaan en dit te winnen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
Ritsuka
5 jaar geleden
Lijkt mij niet, als jij als enige arrogant was, en je vrienden de agenten met respect behandelden, dan vind ik het logisch dat jij een bekeuring krijg en zij alleen een waarschuwing.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Op welke grond is er volgens jou gediscrimineerd? In het verhaal dat jij schrijft lijkt het enige onderscheid te zijn dat jij arrogant gedrag hebt vertoond en de anderen niet. Maar dat is geen discriminatie.

Antwoorden (3)

Wat het met discriminatie (onderscheid maken op grond van niet-relevante kenmerken) te maken heeft ontgaat me. Zijn die anderen chinees en jij als enige blank of zo?
Als die agent of agenten zeggen dat je een al te grote mond had zal de rechter dat waarschijnlijk wel geloven. Bespaar je de moeite, is mijn advies, en gedraag je de volgende keer nóg beter.
teusvh
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Discriminatie betekend volgens wikipedia toch echt "onrechtmatig onderscheid maken in groepen of mensen."
ronron1212
5 jaar geleden
Jij zal je inderdaad waarschijnlijk hebben onderscheiden in je gedrag en daarom de bekeuring hebben gekregen.
MarBet
5 jaar geleden
Jullie hadden dus allemaal een boete kunnen krijgen, maar uit coulance hebben je vrienden geen boete gekregen. Jij wel, omdat je je arrogant hebt opgesteld volgens de agenten. Dit voor de rechter brengen heeft geen zin, want de agenten stonden in hun recht jullie allemaal een boete te geven.
Als het met houding en gedrag te maken heeft, valt het trouwens ook niet onder onrechtmatig onderscheid en is het geen discriminatie.
Wat is de identificatieplicht?

De identificatieplicht houdt in dat iedereen vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs moet kunnen tonen als de politie daar om vraagt. Ook andere ambtenaren die toezicht houden op de naleving van wetten, kunnen u vragen om een geldig identiteitsbewijs. Bijvoorbeeld boswachters, belastinginspecteurs en milieu-inspecteurs. De identificatieplicht geeft de politie of toezichthouders niet de bevoegdheid zonder reden uw identiteit te controleren."

Kortom, je vraag heeft niets te maken met discriminatie. Als een politieagent of BOA in het kader van zijn functie vraagt of hij je ID mag zien, dan moet je dat op eerste verzoek laten zien. Kun je dat niet, dan is dit op zich al reden voor een boete.
Mocht je gedrag uitgelegd kunnen worden als "belediging van een ambtenaar in functie" dan is dit ook goed voor een (extra) boete.
Toegevoegd op 09 december 2018 06:40: tekst
Computoon
5 jaar geleden
Allemaal aangehouden voor een klein dingetje (?) en maar één persoon krijgt een boete wegens het vertonen van arrogant gedrag - volgens de verbalisant -.
Bij een beleefd gedrag had dus niemand een boete gekregen. Degene die wel een boete heeft gekregen heeft zich onderscheiden van het gedrag van de vrienden.
Deze persoon heeft dus in deze situatie zelf een onderscheid in behandeling over zich uitgeroepen.
Stel dat een andere vriend het zelfde grensoverschrijdend gedrag (wederspannigheid) had vertoond en ook aangehouden was voor dat dingetje of het niet tonen van de ID-kaart en géén boete had gekregen, dan pas zou er sprake geweest kúnnen zijn van ongelijke behandeling.
Ik ga ervan uit dat het niet om een verkeersovertreding gaat maar om een ander dingetje.
Het OM stuurt een brief met de letter O, een strafbeschikking. Is men het er niet mee eens dan kan men bezwaar maken door verzet in te stellen bij het OM d.m.v. een verzetschrift.
Men moet de boete nog niet betalen. Betaal je de boete wel dan wordt het verzetschrift niet in behandeling genomen, je bent niet-ontvankelijk en krijgt automatisch een aantekening op de justitiële documentatie.
Ben je wel ontvankelijk dan beoordeelt de strafrechter de strafzaak opnieuw. Als men het niet eens is met de uitspraak van de rechter kan er hoger beroep worden ingesteld (nog niet eens altijd).
Voordat men hoger beroep kan aantekenen dient men dus na de ontvangst van de strafbeschikking nog een heel traject af te leggen.
Over een kans om de zaak in hoger beroep te winnen doe ik geen uitspraak, dat is ter beoordeling van een advocaat door wie men eventueel wordt bijgestaan bij de indiening van het hoger beroep en alle relevante omstandigheden denkt te kennen.
Het is niet van belang wat de rechter gelooft, het proces-verbaal is op ambtseed opgemaakt. Het gaat erom of de rechter van oordeel is dat de gedraging (wat er gezegd is en welke houding er is aangenomen) wel of niet voor een boete in aanmerking komt.