Mag personeel van een supermarkt in mijn tas kijken ook als ik dat weiger?

ik heb ook boodschappen uit een andere winkel in mijn tas zonder bon

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
8.9K
Amadea
5 jaar geleden
Vraag daarom altijd om de kassabon, want dan kun je bewijzen dat je het afgerekend hebt!
Ik heb bij een supermarkt een keer uitleg gekregen hoe ze merkten dat mensen eerst bij de naastgelegen voordeeldrogist bijvoorbeeld luiers in de aanbieding kochten en die dan bij hen zogenaamd kwamen terugbrengen omdat het de verkeerde maat zou zijn. Om het prijsverschil in hun eigen portemonnee te steken, dus lucratief.
Reddie
5 jaar geleden
Als je in dat geval weigert maak je jezelf uitermate verdacht.
Reden om de politie in te schakelen.
LeonardN
5 jaar geleden
@Amadea Wat nu als ik een kassabon heb van de Albert Heijn waarop staat dat ik 15 minuten geleden twee flessen Coca Cola heb afgerekend. En ik loop met mijn tas in de Jumbo, met twee flessen Coca Cola. Hoe weet dan het personeel dat ik die flessen van de AH-CC-flessen niet al 5 min geleden heb thuisgebracht, en ik nu dus wellicht toch met Jumbo-CC-flessen rondloop? Ik weet niet of winkelpersoneel zodanig achterdochtig is, maar je idee is nog niet waterdicht denk ik. (volgens mij is de streepjescode van de colafles eender) Wat ik weleens doe is met mijn boodschappen van een andere winkel naar de klantenkassa gaan en deze dan daar afgeven, voordat ik de winkel inloop.
SentWierda
5 jaar geleden
Nog waterdichter is het om de eerder gekochte boodschappen (met bon!) in een kluisje te doen in de supermarkt. Sommige supermarkten zijn zo slim zulke kluisjes te hebben. De kluisjes voorkomen veel discussie bij de kassa.
LeonardN
5 jaar geleden
Klopt, bij ons ontbreken echter die kluisjes, maar als dat kan is het helemaal een mooie oplossing.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij ons in het centrum mag je bij 1 supermarkt niet met een tas naar binnen.
Natuurlijk wel met je handtasje.
Daar zijn kluisjes of je geeft je tas af bij de kassa. Doe je dit niet, dan moet je in je tas laten kijken. Dat staat duidelijk op een bord voor je de winkel ingaat.
Waarschijnlijk is het helaas nodig.

Antwoorden (3)

Ja dat mogen ze je kan daarin ook zaken uit hun zaak meenemen dat is dan diefstal en ze mogen dat controleren.
ronron1212
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Dat iemand kan stelen is een gegeven, de vraag is hoe de verdenking van diefstal opgelost moet worden. Tegen de wil van de klant in een tas gaan kijken is zeker niet zomaar altijd toegestaan.
Reddie
5 jaar geleden
De klant vasthouden tot de politie er is kan wel.
LeonardN
5 jaar geleden
Als er een redelijk vermoeden is van diefstal mag dat inderdaad.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ze mogen je wel aanhouden tot de politie komt.
Alleen kun je hier ook niet aan meewerken.
Bij ons in het centrum had een meneer eerst een vol mandje.
In plaats van dat het mandje voller werd, werd het steeds leger. De inhoud verdween in zijn zakken.
Bij de kassa vroegen ze hem vriendelijk om mee te komen, om op de politie te wachten.
Meneer wilde dit niet en liep naar zijn auto. Het personeel er achteraan.
Meneer stapte in zijn auto en reed bijna een aantal medewerkers aan.
Toen de politie kwam, was hij natuurlijk verdwenen.
De supermarkt heeft alles gefilmd en op Facebook gezet, maar dat mag dan ook weer niet.
Ja, doe het maar eens goed in ons land.
Antoni
5 jaar geleden
Aan de hand van het nummerbord van de auto zal die meneer vast eenvoudig zijn achterhaald.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Natuurlijk.
Ik wil alleen aangeven waar winkelpersoneel tegenwoordig mee te maken krijgt.
Daardoor begrijp ik bepaalde maatregelen wel, zoals tascontrole. Terwijl het personeel feitelijk nog niks mag doen.
Als alle klanten zich fatsoenlijk zouden gedragen, waren zo'n maatregelen niet nodig.
Natuurlijk snap ik ook dat niet iedereen dezelfde normen heeft.
Antoni
5 jaar geleden
Iedere burger mag wanneer hij een ander op heterdaad betrapt bij het plegen van een strafbaar feit die andere burger aanhouden tot de politie er is. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerarrest.
LeonardN
5 jaar geleden
@Antoni dat klopt, maar ook dat is weer een ding "Burgers die een persoon die een strafbaar feit (dus zowel een misdrijf als overtreding) begaat en deze op heterdaad betrappen, mogen deze persoon aanhouden zonder daarbij onnodig geweld of wapens te gebruiken. Als niet aan die voorwaarde wordt voldaan, dan maken zij zich schuldig aan eigenrichting, wat wel strafbaar is. Het zogeheten burgerarrest volgt uit artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering." Ik kan me voorstellen (geen idee of het zo is, misschien iemand die dit kan ontkennen of bekrachtigen) dat er supermarktondernemers zijn die hun personeel de instructie geven dit maar niet te doen als de persoon niet zelf blijft staan. Een tas boodschappen kost de winkel 100eu. Een rechtszaak omdat het net allemaal even te hardhandig was in de ogen van de dader en je hebt dat weer. Maar dat het personeel niks mag doen klopt inderdaad niet.
Ik snap echter dat niet iedereen staat te springen op een fysieke confrontatie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Aanhouden mag, arresteren niet.
Dat mogen ze wel als jij dat toelaat, maar als je weigert hebben ze vaak geen recht dat te doen behalve als de huisregels dat stellen. Als er geen vermoeden is van diefstal dan mag je ook weigeren (en die weigering moet men dan respecteren), maar dat kan en zal consequenties hebben.

https://www.ojau.nl/tassencontrole/
Strafrecht:
....
Het kan ook zijn dat een winkelmedewerker het vermoeden heeft dat u iets in u tas heeft waarvoor u niet heeft betaald. Hij of zij kan u dan vragen om uw tas te mogen controleren. Op het moment dat u niet wil meewerken, maar er is een redelijk vermoeden van diefstal, mag de winkelmedewerker aangifte tegen u doen. Dit alles mag dus als er sprake is van wanneer u als verdachte kan worden aangemerkt. Artikel 27 van het Wetboek van Strafvordering stelt dat een verdachte moet worden gezien als 'degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit'. Uw tas mag dan in beslag worden genomen maar daar mag verder niet in worden gekeken. Dat moet worden overgelaten aan de politie. Tenzij....

Het civiele recht - huisregels
Een winkelier mag op grond van het ‘civiele recht’ huisregels opstellen waar een klant zich aan moet houden. Een regel die in huisregels van winkels kan staan, is die over tassencontrole. Tassencontrole mag uitsluitend indien daarvan melding wordt gemaakt in de huisregels. Die huisregels moeten wel duidelijk zichtbaar zijn voor het winkelend publiek bij de ingang van de winkel. Daarmee geeft de winkelier aan tassen of bagage te kunnen controleren op gestolen waren, dus ook als u verdacht wordt.

(weigeren bij geen vermoeden)
Als er geen vermoeden bestaat dat er iets in uw tas zit waarvoor u niet heeft betaald, kan uw medewerking niet worden afgedwongen. De winkelmedewerker zal u dan op de huisregels wijzen. Als u dan nog niet mee wil werken, mag de winkelmedewerker u vorderen om de winkel te verlaten. Daarbij mag direct een ontzegging worden gegeven. Indien u ook hieraan geen gehoor geeft, kan u worden aangehouden voor huisvredebreuk. Uiteraard moet de politie dan gebeld worden. Maar zo ver zal het toch allemaal niet komen…
---
ik heb ook boodschappen uit een andere winkel in mijn tas zonder bon

Dat staat eigenlijk los van de hoofdvraag, het maakt voor het antwoord niet uit, wel voor de mogelijke consequenties als iemand die wel rechtmatig je tas doorzoekt.
Toegevoegd op 30 november 2018 13:43: tekst
LeonardN
5 jaar geleden
Nee , dat mogen ze niet ! Dat denken en willen ze wel , maar dat mag alleen de politie en dan nog alleen maar , nadat die je heeft gearresteerd . LeonardN hiervoor legt het heel duidelijk uit , alleen , die "huisregels" moeten wel met de wet in overeenstemming zijn . Ze mogen best bij de ingang een bord met de huisregel , "wij hangen winkeldieven op" , plaatsen ( vrijheid van meningsuiting ), maar dat wil nog niet zeggen , dat je daar kan worden opgehangen ! Zo is het ook met in je tas kijken , dat mag alleen de politie . De winkel kan niet jouw tas , prive bezit , inkijken , want het is prive en ook niet jouw tas , in beslag nemen , want dat zou diefstal van jouw bezit zijn . Ook niet wanneer dat in de huisregels wel mag . Wat ze wel kunnen en zullen doen , zeker als het in de huisregels staat ( wij doen aangifte !) is je aanhouden , je simpelweg het pand niet laten verlaten tot de politie er is en die zal altijd de winkeliers vermoeden de overhand geven en je desnoods arresteren . Je kan wel , gewoon even in je tas laten kijken , want je hebt toch niets gestolen ? En heb je dat wel gedaan , "wees dan een vent" . De politie heeft heus wel iets beters te doen .