Is dit aanranding, als ik dronken bij mijn vriend was?

Een hele poos geleden kon ik niet naar huis na een feestje omdat ik mijn sleutel aan mijn zus geleend had. Een vriend van mij stelde voor dat ik bij hem kon slapen, meerdere van mijn vrienden (waaronder een meisje) zouden dat dan ook doen. Ik was al best wel dronken en kreeg daar van hem meerdere shotjes tequila. Ik lag naast hem, we lagen met z’n allen naast elkaar. Ineens ging hij met z’n handen onder mijn shirt, daarna herinnerer ik me een poos niks, behalve dat hij op een gegeven moment m’n onderbroek vast had en zei dat ik die weer aan moest doen.
Later kreeg ik te horen dat hij al van plan was aan mij te gaan zitten, en hij zei dat hij meerdere keren meisjes dronken heeft gevoerd om iets met ze te kunnen doen terwijl hij mij raar aankeek.
Nu probeer ik te bevatten wat er is gebeurd, ik heb er last van, maar ik heb hem niet gezegd dat hij moest stoppen en ik nam zelf de drank aan, is het mijn eigen schuld?
Ben ik aangerand?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
10.9K
Amadea
5 jaar geleden
Je zou in principe nu zwanger kunnen zijn...
Antoni
5 jaar geleden
Het is intussen "een hele poos geleden" volgens de vraagstelster, dus een zwangerschap zou ze inmiddels waarschijnlijk wel hebben opgemerkt.
Edraket
5 jaar geleden
Ja hoogstwaarschijnlijk ben je aangerand.
Of je gepenetreerd bent kun je zelf het beste inschatten, jij weet wat je voelde toen je wakker werd. Ja het is je eigen schuld.
Als je dronken met een vriend slaapt geef je aanleiding
Iemand die aanleiding geeft tot een strafbaar feit is strafbaar voor de wet.
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=5015
Dat wordt nogal eens vergeten als de vrouw de volgende dag spijt krijgt van wat er de vorige avond is gebeurd, en daar dan een verkrachtingszaak van maakt.
Antoni
5 jaar geleden
Het is niet zo eenvoudig om aan te geven wie er (al dan niet juridisch) schuldig is. Iedere zaak is weer anders, @Edraket.
LeonardN
5 jaar geleden
@Edraket Iemand die dronken gevoerd is en daarna zonder toestemming op seksuele wijze is aangeraakt(of weet ik wat er gebeurd is) zal niet of ik durf wel te zeggen nooit veroordeeld worden voor aanleiding geven tot een strafbaar geit. Dat is een beetje een wereld-opzn-kop-redenatie eerlijk gezegd.
tinus1969
5 jaar geleden
@Edraket; rechters vinden jouw rednering gelukkig flauwekul.
Het is aanranding als iemand ongewenst en zonder toestemming sexueel wordt betast. Daar is hier duidelijk sprake van. Een veroordeling door een rechter is in de praktijk lastig, vanwege de bewijslast.

Antwoorden (2)

Ja je bent waarschijnlijk aangerand. Volgende keer misschien minder drinken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
criseyde
5 jaar geleden
Hij had gewoon van haar af moeten blijven! Drank of geen drank!!
Ja, zeer waarschijnlijk wel.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/artikel/1687381/iemand-dronken-voeren-niet-strafbaar-de-billen-knijpen-wel

Kan je dronken instemmen met seks, maar daarna zeggen dat je misbruikt bent?
"Ik denk het wel. In de wet staat dat het strafbaar is om ontucht te hebben met iemand die bewusteloos is of die een verminderd bewustzijn heeft. Als de dader weet dat het slachtoffer zo dronken is dat hij of zij niet meer kan zeggen wat hij of zij wil en niet meer in staat is om weerstand te bieden, dan mag je daar geen seks mee hebben. Seks met iemand die bewusteloos is, is sowieso strafbaar."

Is het misbruik als iemand te dronken is om toestemming te geven voor seks?
"Absoluut. Dit geldt ook als iemand ja zegt tegen seks, maar diegene is zo beneveld door de alcohol dat hij of zij niet meer weet dat ze toestemming geeft. Wat belangrijk is: de dader moet zich er bewust van zijn dat iemand te veel heeft gedronken om nog toestemming te kunnen geven."

Heeft een slachtoffer dat drinkt of drankjes aanneemt van iemand schuld aan het misbruik?
"De schuld van het slachtoffer is niet relevant voor de strafbaarheid van de dader. Als iemand eerst nee zegt en daarna met veel wijntjes dronken wordt gevoerd en met je meegaat, dan heeft de dader het slachtoffer opzettelijk in een weerloze toestand gebracht. Dat mag niet. Dit geldt uiteraard ook als je drugs in iemands drankje doet. Op verkrachting staat maximaal twaalf jaar gevangenisstraf, maar dat wordt weinig gegeven. Het verschilt per slachtoffer wat uiteindelijk de straf is."
----
Verkrachting – Aanranding – Onbepaalbare wil / geen weerstand
Het verschil tussen verkrachting en aanranding (officieel ‘feitelijke aanranding van de eerbaarheid’) is dat voor een veroordeling voor verkrachting het seksueel binnendringen van het lichaam moet worden bewezen, terwijl dat bij aanranding niet nodig is: daar zijn ontuchtige handelingen genoeg.

Het seksueel binnendringen bij iemand die in staat van bewusteloosheid, verminderd bewustzijn of lichamelijke onmacht verkeert óf het seksueel binnendringen bij iemand die een gebrekkige ontwikkeling of een ziekelijke stoornis van zijn of haar geestesvermogens heeft (en daardoor zijn wil niet kan bepalen of geen weerstand kan bieden) is ook strafbaar, al schaart de wetgever het niet onder hetzelfde wetsartikel als verkrachting. Seks met iemand die dusdanig dronken of onder invloed is kan dus ook strafbaar zijn, ...
Toegevoegd op 15 november 2018 12:04: bron, tekst
LeonardN