Mag een bewoner met gehandicaptenkaart 24/7 parkeren op een invalideplek van een winkelcentrum?

Bij 'ons' voor de ingang van het winkelcentrum is één parkeerplaats voor invaliden. Naast het winkelcentrum staat een appartementengebouw waarvan een bewoner zich de invalidenplaats heeft toegeëigend. Hij heeft weliswaar een gehandicaptenkaart, maar houdt vrijwel onafgebroken de plek bezet die volgens mij bedoelt is voor gehandicapte bezoekers van het winkelcentrum. Het doet verder niet ter zake, maar daardoor valt het juist zo op, de geparkeerde auto is een vrijwel nieuwe Mercedes S600, niet bepaald een gehandicaptenkarretje.

5 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@paulus811, het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat iemand 24uur een dergelijke parkeerplaats bezet houdt. Er dient zo spoedig mogelijk een onderbord te worden geplaatst met de maximum toegestane parkeertijd. En een officiële bekendmaking in de Staatscourant te worden geplaatst.
Hier een voorbeeld zoals de gemeente Amsterdam dit heeft gedaan toen bleek dat buurtbewoners de parkeerplaats bij het Scheepvaatmuseum 24uur bezet hielden.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-48575.html
Het probleem is hiermee nog niet 100% opgelost. Ook in Terneuzen niet bij het Zorgcentrum Bachten Dieke.
SentWierda
5 jaar geleden
In de vraag ontbreekt of het wel of niet betaald parkeren is bij het winkelcentrum.
Immers: betaald parkeren is altijd voor bepaalde tijd. Gratis parkeren is voor onbepaalde tijd. En hoe zit het met eventuele vergunninghouders?.
LeonardN
5 jaar geleden
Betaald parkeren komt ook (meestal) voor zonder tijdslimiet, zolang je maar betaalt.
Gratis parkeren komt ook voor met tijdslimiet (maar parkeerschijf).
Wat je punt is met vergunningshouders zie ik even niet.
SentWierda
5 jaar geleden
Overigens; ook iemand die in het winkelcentrum werkt, hoort niet permanent zo'n parkeerplaats bezet te houden. Deze bijzondere parkeerplaats is overduidelijk bedoeld voor bezoekers van het winkelcentrum - dan maakt het niet uit of dat met een bord is aangegeven of niet. Het gaat om gezond verstand en dan kan iemand op minder sociaal gedrag worden aangesproken.
LeonardN
5 jaar geleden
Het lijkt mij evident dat er hier geen onderborden aanwezig zijn die tijd uitsluiten en nummerbord insluiten. Het antwoord zal dus JA zijn. Het gaat bij deze vraag in mijn ogen niet wat sociaal aanvaardbaar is, maar over wat juridisch wel of niet mag. Dit mag punt uit.
tinus1969
5 jaar geleden
En als aanvulling; er zijn ook rijke gehandicapten. Die hebben wel veel geld op de bank en een Mercedes, maar kunnen nog steeds niet lopen.
SentWierda
5 jaar geleden
Een onderbord met 'Uitsluitend bezoekers winkelcentrum' is voldoende. Dit sluit uit bewoners van het complex en medewerkers van het winkelcentrum. Dit lijkt me een simpele oplossing van het probleem.
LeonardN
5 jaar geleden
Er zijn een hoop oplossingen mogelijk.
Meerdere gehandicapte parkeerplaatsen (zonder onderborden).
Een parkeerplaats met kenteken voor de bewonder(s) van de flat + extra gehandicaptenpp's (met of zonder onderborden)
Gehandicaptenparkeerplaats(en) met onderbord Dat is aan de gemeente hoe ze het oplossen. Of parkerend personeel een probleem is staat los van de vraag.
paulus811
5 jaar geleden
Iedereen dank voor de reacties, naar aanleiding daarvan kan ik melden dat het gratis parkeren is (altijd en zonder parkeerschijf) en er geen plaatsen voor vergunninghouders zijn. Er is ook geen onderbord met een richtlijn dat het alleen voor winkelend publiek is. En SentWierda heeft gelijk, de parkeerplek is pal voor de ingang van het winkelcentrum en daarmee gevoelsmatig bedoeld voor gehandicapte winkelcentrum bezoekers. En iedereen die zegt dat het 'niet de bedoeling' is, heeft wel gelijk, maar juridisch biedt dat niet zo veel houvast. Een bordje waarop staat dat het alleen voor winkelend publiek is zal niet veel helpen vrees ik. Bij controle is niet vast te stellen of de eigenaar van de auto aan het winkelen is of er naast woont. Want ook al zijn er maar 8 winkels, nergens staat een limiet op de duur van het winkelen. En zelfs iemand die ernaast woont zal vast ook wel eens winkelen in het winkelcentrum.
LeonardN
5 jaar geleden
Dan hebben we dus een overduidelijke "JA" als antwoord (jammer dat dat antwoord niet gegeven mag worden).

Het beste antwoord

Of het wel of niet mag hangt van een aantal zaken af, die je niet vermeld hebt.
Ten eerste: wat voor gehandicaptenparkeerplaats betreft het?
Er zijn namelijk drie soorten gehandicaptenparkeerplaatsen:
1. een algemene waar iedereen, die in het bezit is van een gehandicaptenparkeerkaart mag parkeren. Zo'n parkeerplaats is aangegeven met een blauw bord met een witte P en een rolstoel. Als bij dit bord geen tijdslimiet is aangegeven, zou een invalide hier onbeperkt mogen parkeren.
2. Gehandicaptenparkeerplaats op kenteken;
3. Gehandicaptenparkeerplaats op kenteken met tijdsaanduiding.
Voor deze laatste twee geldt uiteraard dat daar alleen het voertuig geparkeerd mag worden met het juist kenteken, eventueel op de juiste tijd.

Maar verdere regelgeving rond gehandicaptenparkeerplaatsen wordt door de betreffende gemeente geregeld. Jij hebt niet aangegeven om welk winkelcentrum in welke gemeente het gaat. Dus of daar specifieke regels gelden, dat weet ik niet. Deze zou je na kunnen vragen bij de gemeente. Daar kan je ook jouw constatering, dat een omwonende permanent op deze parkeerplaats parkeert, aangeven. De gemeente kan de situatie dan bekijken.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
AnnBoo8146, + Punt 1 klopt. Zoals Paulus811 de situatie beschrijft moet er een onderbord met tijdslimiet worden geplaatst. Alleen een E6 bord plaatsen is erg laks en vragen om moeilijkheden.
Inekez1
5 jaar geleden
"Alleen een E6 bord plaatsen is erg laks en vragen om moeilijkheden."
Dat ligt maar net aan de gemeente. Bij 'ons' winkelcentrum staat al tientallen jaren enkel en alleen een E6 bord. En die parkeerplaats is vrijwel altijd vrij. Het kan dus prima, tot het moment dat er iemand structureel gebruik van gaat maken. Dan kun je een onderbord met tijdbepaling plaatsen, of een extra parkeerplaats voor gehandicapten inrichten zodat er ook nog altijd een plaats vrij blijft voor bezoekers.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een gehandicaptenkaart krijgt men als men geen 100meter kan lopen, ook niet met rollator. Een E6 bord plaatsen zonder tijdslimiet vlak bij een appartementengebouw, zoals Paulus811 aangeeft is dus vragen om moeilijkheden. Het ontstaan van moeilijkheden heeft niets met een gemeente te maken maar met een bewoner die er asociaal gebruik van maken. Om te verwachte irritatie bij voorbaat te voorkomen had er van het begin af aan een onderbord moeten worden geplaatst, niet als het kalf verdronken is. Dat is wel de verantwoordelijkheid van de gemeente.
LeonardN
5 jaar geleden
+Aangenomen dat vrager de onderborden zou melden is dit dus een JA. Ik ziet niet welke regels gemeente hier nog kan stellen. Die zouden dan voor een bezoeker van buiten de stad ondoorzichtig zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@AnnBoo8146, ik vergat te plussen. Je antwoord onder punt is juist en compleet. Op een parkeerplaats die is aangegeven met een E6 bord (zoals blijkt uit de vraag) mag iemand die in het bezit is van een gehandicaptenparkeerkaart onbeperkt parkeren. Daar valt niets aan toe te voegen, of het moet nog zijn dat de kaart wel op naam van de bestuurder moet staan. +
paulus811
5 jaar geleden
+. Situatie 1 is zoals het is, zonder onderbord. Voorzover ik weet zijn er geen specifieke regels en de parkeerkaart voor gehandicapten ligt altijd netjes op het dashboard.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@paulus811, Alleen via het plaatsen van een onderbord zoals bv de Gemeente Terneuzen bij het zorgcentrum Brachten Dieecke heeft gedaan.
Ik schrijf wel gemeente, maar het gaat via de burgemeester of de Korpschef.. Ligt er maar aan aan wie het allemaal gedelegeerd is. De beheerder van het winkelcentrum zou actie kunnen ondernemen om de boel op gang te brengen.
Het lijkt op a-sociaal gedrag van degene die daar de hele dag gaat staan, en thuis in zijn appartementje zit. 't Zou interessant zijn te weten wie de bezitter is van die nieuwe Mercedes S600. Prijsklasse rond de 250.000euro. Misschien gaat er dan een wereld vol onbegrip voor je open.
paulus811
5 jaar geleden
Ik gun iedere gehandicapte een auto, zelfs een Mercedes S600. Maar die auto was voor mij wel de trigger om eens op het dashboard te kijken of er wel een kaart lag. Misschien verkeerd gedacht, maar het eerste wat bij me opkwam was 'die interesseert het niet als er een bekeuring op de voorruit zit'. Gezien de vele goeie reacties denk ik dat een oplossing is om een onderbord te plaatsen. Ik ben slechts nieuwsgierig, want voor mij is het winkelcentrum op loopafstand en zal er dan ook niet zo snel over gaan klagen bij de gemeente.

Andere antwoorden (1)

Waar iemand inrijd heeft niets te maken met dat hij of zij invalide is. Maar die persoon mag geen algemene invalide plaats permanent bezetten. Hij of zij moet haar eigen invalide plaats aanvragen bij de gemeente.
ronron1212
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Min.
Zolang er geen onderbord staat welke uitwijst dat je maar een x aantal uur mag parkeren mag de bewoner deze plek net zolang bezetten als deze wil. Of dat de bedoeling is, netjes is, is wat anders.
paulus811
5 jaar geleden
Ik zal geen min uitdelen aan iemand die de moeite neemt mijn vraag te beantwoorden, maar ik lees nergens waarom het niet zou mogen. Natuurlijk is een eigen invalide plek handiger, maar dat is niet aan mij.