In welke wet is vastgelegd dat huisdieren niet in een supermarkt mogen komen? (Officiële bron)?

Ik vind vragen van kassa en hier op deze site. Waarbij iedereen roept "Mag niet!" Maar NERGENS krijg je een link naar een officiële wet, ook niet bij de NVWA, rijksoverheid of HACCP.

Dit geeft te denken. Winkels zeggen dat het wettelijk niet mag, maar ik denk dat ze bedoelen: "Van onze huisregels mag het niet."

5 jaar geleden
in: Wetgeving
14.7K
Computoon
5 jaar geleden
Als het van de huisregels niet mag, is het ook voldoende...
TurfGraver
5 jaar geleden
Een vrij standaard huisregel voor een supermarkt is (gelukkig) dat het niet mag.
Geen wet maar gezond verstand.
LeonardN
5 jaar geleden
Die wet is er in mijn ogen niet. Niet zo expliciet zoals jij hem wil zien. Er is wel een wet die mogelijk op een hele range supermarkten kan slaan. Namelijk die supermarkten die levensmiddelen bewerken in een ruimte. Het andere deel van supers of zelfs ALLE winkels die in het geheel niets met levensmiddelen van doen hebben kan zich gewoon beroepen op huisregels. Dat sommige mensen deze wet dus aanhalen heeft dus wel enige waarde, maar valt in het enorme niet van de rechten die een eigenaar van een pand sowieso al heeft. -Winkels zeggen dat het wettelijk niet mag, maar ik denk dat ze bedoelen: "Van onze huisregels mag het niet."-
Ligt eraan, er zijn supermarkten die de wet aan kunnen halen, maar ook als ze dat niet kunnen (omdat ze enkel chips in zakken verkopen) dan mogen ze het met hetzelfde gemak via de huisregels verbieden. Laten we het omdraaien.
Als er een supermarkt is die honden of andere huisdieren toe zou willen laten, kan dat, als ze de ruimtes maar goed inrichten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort, u hebt volkomen gelijk. Het is makkelijk om je achter een wet te verschuilen, ook al is die er niet. Men wil geen discussies voeren. Maar een uitbater kan gewoon flink zijn en zeggen: ik wil geen risico lopen dat de winkel wordt verontreinigd door ongewenst markeergedrag van honden. Supermarkten én alle openbare gelegenheden, zoals winkels, mogen dus honden weren en de beheerders mogen (moeten) dit in hun huisregels vermelden.

Antwoorden (3)

Er staat inderdaad in de wet niet letterlijk geschreven dat een hond (of een ander dier) een supermarkt niet in mag. Maar er staat wel geschreven dat een hond niet is toegestaan in ruimtes waar voedsel wordt bereid, of onbewerkt en onverpakt voedsel wordt opgeslagen.
En dan kom je in een wat onduidelijk gebied. Want er zijn supermarkten waar ze in de zaak zelf brood afbakken. En soms zijn er afdelingen waar ze kaas en vleeswaren verkopen, die nog niet zijn verpakt.
Daarom is het zeer dringende advies van de Voedsel- en Warenautoriteit aan de supermarkteigenaren om honden te weren uit hun zaken. Doen ze dat niet, en bij een controle blijkt dat een hond wel binnen is gelaten maar volgens de wet niet is toegestaan, dan zijn de problemen voor de eigenaar van de supermarkt heel groot. Dan is (tijdelijke) sluiting mogelijk aan de orde.
Daarom zal in de huisregels, die in dit geval een aanvulling zijn op de wetgeving, zijn opgenomen dat er geen honden zijn toegestaan. En op het moment, dat jij de winkel betreedt, moet je je aan de huisregels houden.
Op de wet wordt overigens een duidelijke uitzondering gemaakt voor hulphonden. Deze honden moeten altijd toegang krijge.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@AnnBoo8146, verbod voor honden in de supermarkt is inderdaad niet in de Nederlandse wet opgenomen. De tekst in de Europese verordening is namelijk niet in de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd. Het toestaan van geleidehonden wel, wat andere dieren automatisch uitsluit.
LeonardN
5 jaar geleden
Plus. Europese verordeningen hoeven dan ook niet opgenomen worden in de Nederlandse wet, ze zijn direct van kracht, ondanks dat staat er in die verordening geen expliciet verbod voor honden in supermarkten, wel voor dieren in ruimtes waar voedsel bereidt wordt. Dat geleidehonden (in supers) toegestaan moeten worden vertelt ons verder niks. In andere winkels dan supermarkten moeten deze(geleidehonden) ook toegestaan worden, daar mag de winkelier er ook voor kiezen andere dieren (waaronder reguliere honden) toe te staan. Als het in die winkels dus niet geldt, geldt het voor supermarkten net zo min. --
https://tipaw.com/blog/nl/winkelen-met-je-hond/
In elke andere handelszaak kan de eigenaar afzonderlijk beslissen of hij honden wil toestaan of niet (opnieuw, dit geldt niet voor assistentiehonden). Hij hoeft niet te verantwoorden waarom honden al dan niet zijn winkel mogen betreden.
-- Uit het toe moeten staan van geleidehonden volgt niets.
NoralVeldor
een jaar geleden
Leuk al die honden maar stel ik ga ergens naar toe en ik neem me slang mee. Super chill is mensen en drukte gewent. Ook niet supergroot. Ik wil de supermarkt in kunnen om wat te halen met me slang om me nek, moet ik dan bang zijn voor plotse politie voor me neus omdat de winkelbaas niet snapt dat ik niet met een levensgevaarlijk cobra maar een rustige chille ratteslang ze winkel in loop.
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) ziet erop toe dat het voedsel veilig is en blijft om te eten. Zij doen dit aan de hand van regels voor voedselveiligheid die zijn vastgelegd in de Warenwet of in Europese wetgeving.
De NVWA is ontstaan uit een fusie van de Voedsel en WarenAutoriteit (voorheen de Keuringsdienst van Waren), de Algemene Inspectiedienst (AID) en de Plantenziektenkundige Dienst (PD). De NVWA valt onder het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Een hond in de supermarkt mag niet vanwege de voedselhygiëne. Tegenwoordig worden er in supermarkten ook waren vers bereid ( vleeswaren snijden, vers vlees inpakken, brood bakken. Zelfs al zou het geen wettelijk voorschrift zijn dan nog is de eigenaar de baas van de zaak. Deze kan zonder meer beslissen dat honden er niet welkom zijn.
In principe mag dus de winkeleigenaar zelf beslissen of deze al dan niet honden toelaat in zijn zaak. In bepaalde gevallen is men zelfs verplicht om honden te weigeren. Ook als één van de medewerkers allergisch voor is voor bepaalde dieren is dit een reden om deze dieren te weigeren.
Blindengeleidehonden mogen in geen enkele winkel worden geweigerd.
Nederland heeft op 14 juli 2016 het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap geratificeerd. Dit betekent dat op die datum het VN-verdrag is geaccepteerd door Nederland en in werking is getreden. Vanaf deze datum kunnen mensen met een handicap daarom rechtstreeks aanspraak maken op dit verdrag.
Via de een wetgeving die een specifieke uitzondering maakt voor geleidenhonden, volgt automatisch dat andere dieren niet zijn toegestaan.
De Internationale toezichthouder is een VN-comité. Nederland moet aan dit comité rapporteren over de implementatie van het verdrag. Dat was de eerste keer in juni 2018, daarna elke vier jaar.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:02004R0852-20090420&from=en
Hfdst IX punt 4
Toegevoegd op 28 oktober 2018 09:24: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De wettelijke basis kan worden gevonden in Europese Verordening 852/2004 ,die directe rechtskracht heeft. Bijlage II, hoofdstuk IX, punt 4 (pagina 51 van bijgevoegde link):

"Er moeten ook adequate maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat huisdieren op plaatsen kunnen komen waar levensmiddelen worden bewerkt, gehanteerd of opgeslagen (of, indien de bevoegde autoriteiten zulks in speciale gevallen toestaan, om te voorkomen dat huisdieren die daar wel komen verontreiniging van de levensmiddelen veroorzaken)."
tinus1969
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
En hoe was de situatie voor 2004 dan (of voor dat er een gelijkwaardige wet was)? Met andere woorden is het niet gewoon het algemeen recht van elke winkelier om honden te weren. Of te wel is deze wet erbij zoeken niet overbodig? Als dit deel in de wet morgen geschrapt wordt, moeten supermarkten dan honden accepteren?
tinus1969
5 jaar geleden
@LeonardN; deze specifieke wetstekst dateert uit 2004; dat betekent niet dat er daarvoor geen wettelijke regel was. Mbt afschaffen; als je de wet zou schrappen, kunnen supermarkten huisregels stellen. Het weigeren van honden (anders dan hulphonden) is een redelijke huisregel. dat laatste was overigens strikt genomen niet de vraag, die was slechts 'In welke wet is vastgelegd dat huisdieren niet in een supermarkt mogen komen? (Officiële bron)?'