Moeten de verkeersborden van een milieuzone voldoen aan de eisen van de RVV?

Ik kwam een foto tegen van een milieuzone aanduiding, ik denk Amsterdam.

Er vallen mij een paar dingen op. Ten eerste, als je de zone nadert is het onduidelijk wat er nu staat, geldt dit voor mij of niet?
Ik zie een bord dat aangeeft "zone gesloten voor alle voertuigen op meer dan 2 wielen" en dan eronder een hoop informatie.

Dus je moet stoppen om het bord te lezen. Raar, een verkeersbord moet toch direct duidelijk zijn, stoppen om te lezen is bizar.

Dan is voor mij niet duidelijk voor wie de zone nu wel of niet toegankelijk is. Voor iedereen die op de onderborden staan? Of mogen zij er juist niet in?

En dan staat er een plaatje bij van een klein vrachtwagentje, maar die afbeelding komt nergens terug in de RVV.

Picture for question
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Ritsuka
5 jaar geleden
Ik lees het als 'verboden voor auto's' en het deel eronder geeft aan voor welke auto's het geld.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Lijkt mij duidelijk dat de auto's op de onderborden er niet in mogen.
Alles wat ouder is dan een bepaalde datum. Apart omrand staat de waarschuwing dat u gefotografeerd kan worden.
Verkeersborden moet men op een afstand van minstens 25 meter al kunnen lezen.
LeonardN
5 jaar geleden
Het is wellicht nog lastiger dan je denkt als dit Amsterdam is: De milieuzone geldt voor vrachtauto’s (voertuigcategorie N2 en N3) die op diesel rijden, zwaarder zijn dan 3.500 kg en een Euro 3 norm of lager hebben. Een vrachtauto zwaarder dan 3.500 kg met een Euro 0, 1, 2 of 3 dieselmotor mag de milieuzone niet in.
Een vrachtauto zwaarder dan 3.500 kg met een Euro 4 of 5 dieselmotor mag de milieuzone wel in.
Euronorm achterhalen
Als u de Euronorm van uw vrachtauto niet weet, kunt u dit nagaan op de website van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) of op milieuzones.nl. Is de Euronorm van uw vrachtauto niet officieel bekend, gebruik dan de tabel op milieuzones.nl om de Euronorm te achterhalen met behulp van het bouwjaar. Bijzondere voertuigen
Bijzondere voertuigen hebben toegang tot de milieuzone tot ze 13 jaar oud zijn: voertuigen voorbuitengewoon transport
kraanwagens
verhuisauto’s
. https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?productid=%7B01301856-3A38-4B22-88BC-07D278CDBB9A%7D#
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Waar ik vooral verbaasd over ben, is de afbeelding van het vrachtwagentje (1999 en ouder). Deze is niet opgenomen in de RVV. Derhalve heeft de gemeente dus zelf een plaatje bedacht en wordt van bestuurders verwacht dat ze dan direct weten wat dit betekent. Inekez zegt dat het om een bestelauto gaat. Maar een bestelauto is gewoon een auto.
LeonardN
5 jaar geleden
Maar een bestelauto is gewoon een auto. Het is toch weer anders gespecificeerd voor de RDW
https://www.rdw.nl/zakelijk/paginas/nationale-kleine-serie-typegoedkeuring
Het zal dus gaan om een N1,N2 of bedrijfswagen (wellich N3 maar volgens mij is dat al een vrachtwagen zoals op het eerste plaatje).
Maar inderdaad deze kunnen vaak gereden worden met B-rijbewijs als ze <3500 kg zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort, op deze site kun je alvast zelf controleren of je wel of niet in de milieuzone mag rijden. Wel zo handig als je het van te voren controleert. Hoef je ook niet op te letten wat er op het bord staat.
https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/mag-je-met-je-auto-een-milieuzone-in-en-zo-niet-krijg-je-dan-een-boete/
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Dat kan inderdaad handig zijn. Alleen ik heb geen busje, of diesel. Ook kom ik niet in Amsterdam, wel in Utrecht, maar daar mag ik met mijn benzinebak van 1998 gewoon komen ;-) Maar ik zag dat plaatje en toen vroeg ik mij af, of dat wel mocht.

Antwoorden (1)

Ja, ook voor borden van een milieuzone gelden richtlijnen van de RVV. Ik zie niet in waarom dit bord daar niet aan zou voldoen. Er zijn 2 soorten onderborden voor dit soort geslotenverklaringen: de onderborden die aangeven voor welke voertuigen het bord geldt, en de onderborden die juist de uitzonderingen aangeven voor welke voertuigen het bord niet geldt. In dat laatste geval staat er altijd duidelijk het woord 'uitgezonderd' boven aan het onderbord. Dat is hier niet het geval. De geslotenverklaring geldt dus alleen voor de op het onderbord genoemde voertuigen.

Elke bestuurder rijdt in maximaal 1 voertuig tegelijk. Je hoeft dus nooit van al die soorten voertuigen de tekst te gaan lezen. In één oogopslag zie je of jouw type voertuig genoemd wordt en dan zie je ook direct wat daar achter staat. Elke vrachtwagenchauffeur, koerier, buschauffeur en taxi-rijder weet wat dat betekent en weet ook direct of het voor hem / zijn voertuig geldt. Gewone personenauto's, campers en tractors worden op het bord niet genoemd, voor hen geldt de geslotenverklaring dus niet.

Het 'kleine vrachtwagentje' is een bestelbusje, of transporter busje. Dat komt ook voor op het RVV onderbord OB66.
Inekez1
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Maar heb nog even een vraag over het tweede teken. Vallen B-rijbewijs-busjes daar ook onder, of zijn dat enkel C/groot rijbewijs-busjes/vrachtwagentjes? Het teken is echt een die niet verder voorkomt en ten tijde dat ik een oude teruggekeurde (C>B) diesel(camper) reed had ik toch zeker even daar stil gestaan omdat ik het teken niet direct op waarde zou kunnen schatten. Doorrijden en hopen dat het om C-vrachtwagentjes gaat of terugkeren omdat het ook B-busjes betreft. Campers hoeven in mijn idee ook niet specifiek genoemd te worden. Een camper kan een C-vrachtwagentje zijn, dan mag deze sowieso niet lijkt me of een B-busje. "En dan staat er een plaatje bij van een klein vrachtwagentje, maar die afbeelding komt nergens terug in de RVV."
Een terechte opmerking. Als voormalig Bcamperrijder weet ik het nog niet. Als B-bestelbusrijder net zo min eigenlijk.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Het kleine vrachtwagentje/bestelbusje komt NIET voor bij de verkeersborden. En OB66 is een geschreven bord voor invaliden voertuigen. Een bestuurder kan niet in 1 oogopslag zien of het bord wel voor hem of haar is. Vooral als er een niet bestaande aanduiding op staat. Maar dat is mijn mening.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Excuses OB66 ik ben er vanuit gegaan dat dit bord voor invaliden voertuigen bedoeld was omdat hij zo vermeld staat op deze site: https://www.verkeersbordenoverzicht.nl Echter is dat geen officiële site van het rijk. Maar wanneer ik zoek op "OB66 verkeersbord" komen er allemaal links naar dat bord met het busje...echter dit zijn ook allemaal sites die niets het de rijksoverheid te maken hebben. Het is dus geen officiële afbeelding binnen de RVV.
LeonardN
5 jaar geleden
Nog meer leuks: https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/algemeen/?fromsso=1
Ook de personenauto behoort tot deze categorie. Dat is de reden dat de kampeerauto de vermelding "Personenauto" op het kentekenbewijs heeft staan en niet de vermelding "Bedrijfsauto". Bij oudere campers kan bij de voertuigsoort op kenteken toch "Bedrijfsauto" staan. Als de camper over de juiste Europese goedkeur beschikt kan dit omgezet worden naar "Personenauto". Waarschijnlijk doelt de gemeente op bedrijfsauto's (N) hier en zal een camper dus idd buiten categorie vallen. Zolang ze dus personenauto in het kenteken hebben staan. Mijn oude geïmporteerde (en dus op personenauto geregistreerde, maar ooit bedrijfsauto) diesel camper (Mercedes 407), had hier dus tegen mijn eerste verwachting in in gemogen, waar zijn nog steeds als bedrijfsauto dienstdoende broertje moet blijven staan.
Inekez1
5 jaar geleden
M.b.t. campers is het inderdaad soms ingewikkeld. De meeste campers vallen onder categorie personenauto, maar bijvoorbeeld een oud bestelbusje dat zelf is omgebouwd naar camper is volgens het kenteken nog steeds een bestelbusje. https://www.nkc.nl/nieuws/2016/februari/milieuzone-amsterdam-niet-voor-campers/?fromsso=1
Inekez1
5 jaar geleden
Met bord OM66 bedoel ik inderdaad die met het bestelbusje. Of het nou wel of geen officieel bord is, het lijkt me toch vrij duidelijk dat het om een busje gaat. Het is duidelijk kleiner dan een echte vrachtauto en groter dan een gewone personenauto.
Inekez1
5 jaar geleden
@LeonardN "Maar heb nog even een vraag over het tweede teken. Vallen B-rijbewijs-busjes daar ook onder, of zijn dat enkel C/groot rijbewijs-busjes/vrachtwagentjes?" Alle vrachtwagens waarvoor een C rijbewijs nodig is, vallen al onder het eerste vrachtauto teken. Het gaat bij het tweede teken juist om de bestelbusjes die je met een B rijbewijs kunt rijden. Denk aan de schilder, de glazenwasser, de verhuizer, de cv-monteur etc. Een beetje onderneming rijdt al lang in nieuwere voertuigen, maar er zijn nog wel wat zzp-ers of particulieren die in oudere dieselbusjes rondrijden.
LeonardN
5 jaar geleden
Stukje bij beetje begin ik hem nu ook zo te begrijpen. N1 <3500kg B-rijbewijs, maar niet M1 <3500kg B-rijbewijs. Zo moet je het enkele icoontje dus opvatten en dat is vrij pittig voor diegenen die precies een omgebouwde camper hebben, die wel of niet is omgekeurd naar personenauto.
Dat de NKC er vragen over heeft gesteld tekent mijn (wellicht uiterst specifieke) verwarring die ook heb met dit bordje. Dat komt omdat deze indeling verder niet/haast nooit gemaakt wordt. Normaliter val je als busje/camper gewoon onder <3500 kg B. Nu moet je echt even nadenken of beter door een dergelijk vraag zeker weten hoe het zit. Volgens mij geldt iets dergelijks ook voor bestelbusjes die enkel ingericht zijn voor personenvervoer (en niet voor goederenvervoer). https://www.myvan.com/wp-content/uploads/fly-images/79101/mercedes-benz-407-d-camper-280x178-c.jpg mag als personenauto/camper gekeurd
https://www.autohuuramstelveen.nl/bestelwagens/citroen-berlingo-05.png mag niet als bedrijfsauto gekeurd
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Het bord laat dus ruimte over voor interpretatie. Dat zou wanneer je het over de wet hebt, niet zo mogen zijn.